Dag 5 Grand Canyon en Dag 6 Barstow - Reisverslag uit Barstow, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 5 Grand Canyon en Dag 6 Barstow - Reisverslag uit Barstow, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 5 Grand Canyon en Dag 6 Barstow

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Mei 2014 | Verenigde Staten, Barstow

4-5-14
Vandaag moesten we wederom vroeg op want om 11.00 zouden we de lucht in gaan voor een helikoptervlucht boven en boor de Grand Canyon, volgens de Amerikanen één van de zeven wereldwonderen. Om 10.00 waren we al op het vliegveld en kregen we de veiligheidsregels uitgelegd en.. een zwemvest tegen het neerstorten, waarschijnlijk alleen te gebruiken als we in de Colorado River terecht zouden komen, een ongeveer 50 meter brede woeste stroom. Voor de rest zijn er alleen maar rotsen, rotsen en nog eens rotsen.

Iris had geluk en mocht naast de piloot zitten, ik moest achterin vanwege de gewichtsbalans, niet omdat ik inmiddels van al die fast-food restaurants al weer enige kilo's ben aangekomen. Het is even wennen in een helicopter, je kan bijna rondom naast en ook nog onder je kijken.
Het begon vrij relaxed, een eind vliegen over de bossen omdat het vliegveld nog wel enige kilometers van de rand af ligt. Er stond een relaxed muziekje op dat plotseling overging in het theme van Jaws om de spanning op te bouwen, we zagen de laatste bomen onder ons vandaan flitsen en toen was er plotseling niets meer... een gapende diepte van ruim anderhalve kilometer. Holy Smoke, an voel je je wel heel erg klein. We hebben bijna een uur gevlogen en de meest spectaculaire uitzichten gezien, enorme dieptes, grillige spelonken, de kolkende rivier beneden ons. Op een gegeven moment moesten we een stuk tegen de wind in vliegen, de wind was zo sterk dat we bijna niet meer vooruit kwamen. Uiteindelijk zat het er op en moesten we weer terug. Het was een ervaring die we nooit meer zullen vergeten.

Toen ik aan Iris voorstelde om nog in het park te gaan wandelen zei ze:
"Pap, wat een onzin, niets kan dit meer overtreffen, 't is alsof je eerst de koning de hand schud en daarna op tv nog even naar de Koningsdag gaat kijken." En zo is t ook, wat mooi dat ik dit met Iris heb kunnen doen.

We zijn vervolgens via een mooie route door de bossen naar het motel terug gereden, hebben 's middags gewinkeld in Flagstaff, bij de supermarkt een sandwich en een salade gekocht en zijn daarna lekker naar het motel terug gegaan om er vroeg in te gaan.

5-5-14
Vandaag hebben we bijna de hele dag in de auto gezeten om van Flagstaff door de Mojave Desert naar Barstow te reizen, meer dan 560 km. Tussendoor nog even geluncht met gebakken eieren en pannekoeken.
Aan het eind van de middag ook nog snel naar Galico Ghost Town geweest, een gerestaureerd mijnwerkersstadje. Hier kon je ervaren hoe het tijdens de Wild West jaren er aan toe ging. 's Avonds bij een steakhouse, wat meer een Mexicaans restaurant bleek te zijn, nog wat gegeten. en nu even bijkomen voordat we in L.A. terecht komen.

• 06 Mei 2014 - 08:48

Luud:

Leuke foto's. Die jacuzzi staat ook leuk in je tuin Erik.

• 07 Mei 2014 - 09:55

Jolanda:

Leuk om jullie verslag te lezen over de Grand Canyon. Ronald en ik zijn daar in 1995 geweest en hebben daar goeie herinneringen aan. Door de heftige regen was een vlucht niet mogelijk. Veel plezier nog.