Dag 13 en 14 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14 San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Mei 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

12-5-14
Vandaag hebben we een waanzinnig drukke dag gehad. We zijn met de bus en tram, maar vooral met de benenwagen de stad gaan bekijken. We zijn langs Union Square gelopen, hebben het Financial District met z'n enorme wolkenkrabbers door gestruind, hebben ons tussen de chinezen in Chinatown begeven en zijn toen naar het Cablecar Museum gegaan, midden in de stad. Vanaf dit punt worden de kabels om de trams te laten rijden bestuurd, een magnifiek systeem dat er voor zorgt dat de tram door met een soort remblokken de kabel te grijpen vooruit komt, worden de remblokken ontspannen dan kan de tram afremmen of stoppen. De trammetjes zijn leuk maar vanaf het begin al retevol, dus ergens onderweg erbij is de snelste manier om er op te komen. San Francisco is gebouwd op zeer heuvelachtig terrein en we hebben een paar van de heuvels beklommen, dat voel je wel in de kuitjes. Toen we in Lombard street waren, de steilste straat ter wereld, zijn we daar naar beneden gelopen, Inmiddels was het twee uur geweest, bijna 35 graden in de schaduw en windstil, bijna niet meer uit te houden. We zijn terug gegaan naar het motel, hebben daar een verfrissende duik genomen en even liggen zonnebaden, en zijn toen tegen de avond terug gegaan naar Fisherman's Wharf om naar Alcatraz te gaan. We hebben eerst alle pieren afgelopen en toen snel wat gegeten. We hadden de laatste tour naar Alcatraz. We vertrokken om 18.30 met de boot richting het eiland. Eerst voeren we om het eiland heen en daarna mochten we erop. We hebben de gevangenis bezocht met behulp van een audiotour in het Nederlands, zo wordt je het hele complex doorgeleid. Alles hebben we gezien, de cellen, de eetruimtes, de ruimtes voor de bewaking, het gevangenishospitaal, indrukwekkend. Hier werden de inmates niet gepamperd. Toen het donker was, werd het nog spannender, we zijn uiteindelijk tot 21.30 gebleven.
Toen we terugkwamen hebben we lang op een trammetje moeten wachten, die vervolgens vol voorbijreed. De kans dat we hier nog uren zouden staan was groot dus besloten we om maar weer eens te gaan lopen naar Market Street waar meer openbaar vervoer was. Uiteindelijk waren we pas om 23.00 thuis. Tijd om doodop ons bed in te rollen.

13-5-14
Vanmorgen waren resultaten van gisteren duidelijk, Iris was gesloopt! Ze wilde op de kamer blijven om bij te komen en te slapen, maar heeft uiteindelijk de hele morgen besteed aan het reserveren van kaartjes voor Nick en Simon, niet voor de American Dream Tour maar voor een optreden in de Philharmonie in 2015, je kan er niet vroeg genoeg bij zijn! Ik heb met de auto grote delen van de stad doorgereden, van Twin Peaks, waar je een fantastisch uitzicht over de stad hebt, tot aan Japantown en de ultramoderne St. Mary's Cathedral. Na nog een korte trip over het mooie plein voor City Hall, snel terug naar het motel, een frisse duik, effe zonnen, en weer op pad. Dit keer naar de pier en daarna lopend langs de jachthavens naar het A.T. & T. Stadium, waar de Giants tegen de Braves moesten. Het was een mooi oud stadion, gezellig, alles mocht, maar de wedstrijd was saai. De Braves, met Andrelton Simmons, een Antilliaan, wonnen met 0-5. Daarna lopend de laatste kilometers van vandaag naar het motel afgelegd, ongeveer een half uurtje. Toen gekaart, de foto's verwerkt en uiteindelijk om half twee m'n bed in gerold.

• 14 Mei 2014 - 20:33

Willem Jan:

Wat jullie met de benenwagen doen, doen wij in Rome met de fiets - E-bikes... Het resultaat is dat wij 's avonds niet doodop in bed vallen en dat wij met het krieken van de dag weer naast ons bed springen.

Ik kan je waarschijnlijk niet duidelijk maken wat een GENOT het is om door Rome te zoeven, langs al die wachtende bussen en kris-kras tussen al die auto's door. Om tenslotte (gewoon) door het rode licht te rijden. Het is dat ik geen aria's kan zingen, anders flitste ik jubelend door deze oer-oude stad.

Hou je haaks en denk erom: blijf niet te lang zonnen of suffen - trek erop uit! Go West, young man!