Dag 15 San Francisco en Dag 16 Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 15 San Francisco en Dag 16 Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 15 San Francisco en Dag 16 Fresno

Blijf op de hoogte en volg Erik

16 Mei 2014 | Verenigde Staten, Fresno

14-5-14
Vandaag wordt een sportief dagje, eerst neem ik Iris nog even snel mee naar het hoogste punt van San Francisco, de Twin Peaks, in het Spaans ook “de borsten van de slapende dame” genoemd. Een prachtig uitzicht over de wijde omgeving. Daarna rijden we door naar Golden Gate Park, waar we de auto parkeren en twee mountainbikes huren om door San Francisco te fietsen. “Nee hoor” zegt Iris tegen de juffie van de fietsen zaak, op de vraag of we ook helmen hebben, “In Nederland fietsen we elke dag!” We zijn eerst via een aantal rustige straten naar een park gereden, daar begon het gesodemieter, we moesten omhoog en het stijgingspercentage was ietsje sterker dan het Kopje.
Iris was al snel van de fiets en met een temperatuurtje van over de 30 graden gingen we lopend naar boven. Uiteindelijk, toen we boven waren gingen we weer geleidelijk naar beneden en kwamen bij de Golden Gate Bridge aan, die we helemaal over gefietst zijn. Aan het einde wilden we wat eten en drinken maar die Amerikanen zijn geschift, in de stad honderden eettenten naast elkaar, hier nog geen ijscotent te bekennen. Dus maar weer terug over de brug richting strand beneden aan de baai. Ook hier alleen een tentje waar je iets kon afhalen, een tafeltje neerzetten is teveel gevraagd. We zijn uiteindelijk door gereden naar de onderkant van Pacific Heights en hebben daar bijna drie kwartier pauze gehouden om bij te komen. Nu is Pacific Height één van de grootste heuvels dus wederom van de fiets en met de fiets aan de hand naar boven. Wewaren totaal op, Iris moest bijna overgeven van ellende, en toen kwam het stuk naar beneden, dat was zo steil dat Iris huilend op de fiets zat. We zijn toen via wat andere wegen geleidelijker naar beneden gegaan en uiteindelijk drieënhalf uur later hebben we de fietsen afgepeigerd weer ingeleverd, blij dat we weer met onze koele auto terug konden. Onderweg hebben we bij een supermarkt eten voor de avond gehaald en hebben ’s avonds zitten kaarten en tv gekeken, alle energie was op.

15-5-14
Vanmorgen was het tijd om San Francisco achter te laten. Na een laatste ontbijtje met zelfgemaakte, nou…eigenlijk door Iris gemaakte, wafels stapten we in de auto. Ons plan om via Sacramento te rijden hebben we laten varen, het zou een uur extra reistijd en 65 extra mijl aan benzine betekenen, en dat alles om eigenlijk alleen maar het Capitool van California te zien. In plaats daarvan rijden we over de 7 km lange Bay Bridge naar Oakland om een bezoek te brengen aan de Oakland A’s, de vierde en laatste baseballclub in Californië. Dit bezoek is een beetje een domper, er is geen Stadiumtour en er valt heel weinig te zien, het stadion ligt langs allemaal drukke verkeersaders, en het is om 10.30 al bloedheet, zo’n 30 graden.
We rijden snel door, in de auto is het koel, het landschap is vlak en eentonig, alleen maar snelweg. Bij Tracy gaan we van de snelweg af, ik heb uitgevonden dat hier één van de laatste mogelijkheden is om te shoppen, en maak Iris blij met een bezoek aan een Big Five, een sportwinkel waar ik softbalbroeken en een nieuwe knuppel voor haar koop. Verder vallen de winkels ietwat tegen, wel veel koopjes maar Iris verzuipt in het maatje small, de gemiddelde Amerikaan is ietsje omvangrijker gebouwd.
Aan het eind van de middag komen we bij ons motel in Fresno aan, een enigszins shabby motel, en het internet werkt super traag, na dat ik even gezwommen heb om op te frissen, besluiten we in Fresno naar een winkelcentrum te gaan. Het blijkt een gouden greep, niet alleen leuke inkopen gedaan, wat blijft voor het thuisfront nog even een verrassing, maar er is ook een mega, en dan bedoel ik ook megabioscoop met meer dan 20 zalen waarvan in zes zalen elk half uur de nieuwe Spiderman 2 in 3D start, helaas waren we net te laat anders hadden we m ook nog in Imax kunnen zien, maar 3D is ook leuk. We doden de wachttijd met nog even snel een hamburgertje met friet naar binnen te werken en gaan daarna de bioscoop in. In een zaal voor zeker 150 mensen bekijken we met 6 man de film die net een week uit is, belachelijk dat hier elk half uur een nieuwe versie wordt gestart. Na afloop rijden we naar huis en gaan lekker slapen, morgen naar het Sequoia Park

• 16 Mei 2014 - 19:45

Christa:

Ben benieuwd. Denk dat het park heel overweldigend is.

• 17 Mei 2014 - 06:21

Luud:

Christa ben benieuwd wat hij allemaal voor het thuisfront gekocht heeft. Hij zal wel overgewicht hebben:-)