Dag 19: Fisterra - Muxía - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 19: Fisterra - Muxía - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 19: Fisterra - Muxía

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

04 Oktober 2023 | Spanje, Muxia

Beste volgers,

Zo, de laatste wandeling zit er op. Ik heb mijn einddoel bereikt. Vanmiddag kwam ik even voor 14.30 in Muxía aan. Ik ga hier vanavond nog de zonsondergang bekijken op de meest relaxte plek op aarde, hoewel gisterenavond ook genieten was. Morgenmiddag om 15.15 gaat de bus naar Santiago. Daar ga ik dan vrijdag mijn Compostela ophalen bij het Pelgrimsbureau.

Vanmorgen netjes om 8 uur vertrokken zodat ik nog iets van de zonsopgang boven de bergtoppen kon zien. Om 9 uur gestopt voor m’n laatste onderweg-ontbijtje. Daarna pas om 11 uur het volgende caféterras tegengekomen. De ko-co combinatie genomen en een flensje met honing, vers bereid. En erg lekker…

Toen weer twee uur doorgewandeld voor de volgende stop, in de middle of knowwhere een heel klein huisje waar maar drie mensen tegelijk in konden, maar wel alles aanwezig, koffie, frisdrank, sterke drank.. maar ik moet nog anderhalf uur door dus nog effe niet.

Onderweg kwam ik Oku, uit Taiwan tegen, hij loopt al bijna vier maanden en heeft 5 Camino’s achter elkaar gedaan, Krankzinnig! Dat is 2500 km lopen.

Om 14.20 liep ik Muxía in en om 14.30, precies voor sluitingstijd heb ik mijn Muxíana opgehaald, de oorkonde die bewijst dat ik hier te voet ben gekomen. Ze controleren dat aan de hand van je stempels die je onderweg verzameld hebt. Vandaar al mijn bezoekjes aan barretjes, want daar krijg je een stempel.

Ik heb weer iets nieuws geprobeerd op de menukaart, ik heb Navajas gegeten, dat zijn van die scheermesschelpen, althans de inhoud daarvan) Het is een kruizing tussen de mossel en de inktvis. Daarbij een luxe salade met tonijn en patatas. Twee biertjes erbij om het eindresultaat te vieren. Tijdens mijn lunch kwam Ger bij mij aan tafel zitten, een dame uit de omgeving van Nijmegen, Zij had net de Camino del Norte afgerond, dus we hebben lekker zitten keuvelen en onze ervaringen uitgewisseld.

Daarna ben ik naar de herberg gegaan voor de installatie en de opfrisbeurt, heb voor de laatste keer de kleertjes gewassen, voor de komende drie dagen heb ik genoeg schoon goed.

Toen even naar de supermarkt voor bier, water en mandarijnen en toen door naar de punt van Muxia waar het Sanctuario Nosa Sra. da Barca en het vuurtorentje staan.

Even op de rotsen gezeten om te genieten van de rust en het uitzicht en van de zonsondergang.

In de kerk, de Spaanse Gloria weer ontmoet die ik gisteren tegenkwam op het strand van Finistra. We zien elkaar in ieder geval morgen weer in de bus naar Santiago.

De bus gaat pas om 15.15, dus ik heb ook morgen nog een groot deel van de dag te besteden.

Nu maar even nagenieten van de vele km’s die ik de afgelopen weken heb gelopen, ook vandaag weer 36 km gemaakt. En daar komt in Santiago nog wat bij, want ten eerste zit ik in een herberg ietsje meer uit het centrum en ik ga natuurlijk niet ruim twee dagen in de kerk of op een terrasje zitten. We zijn wel op een pelgrimstocht, dat betekend lijden!!! En dingen bezoeken…

Morgen horen jullie weer van me, trusten allemaal.


  • 04 Oktober 2023 - 22:12

    Lies Schilp:

    Top gedaan Erik, we zijn trots op je, nog 1 dagje en daar weer lekker naar je meisje thuis . Wij zien je maandag gezellig weer. Groetjes van ons


  • 05 Oktober 2023 - 00:31

    Maggy&Stan:

    Hoi Erik, met al die ‘bullen’ en oorkondes op zak promoveren wij je tot Caminodoctorandus….proficiat, en groetjes van Maggy[e-38]Stan


  • 05 Oktober 2023 - 08:32

    Martin Akkerman:

    Een geweldige tocht met schitterende indrukken en verrassende ontmoetingen; applaus voor je ‘onderstel’, Erik[e-1f44f][e-1f3fc][e-1f463]

    Mooie afsluiting en sterkte met de omschakeling komende dagen!

    Nunc aut Nunquam [e-1f44d][e-1f3fc]


  • 05 Oktober 2023 - 08:55

    Loes Rodermond:

    Applaus voor jou, goed gedaan man! Je moet weer helemaal in je ritme komen als je terug bent, maar wat een prachtige ervaringen heb je opgedaan!


  • 05 Oktober 2023 - 08:56

    Joke:

    Het zit er weer op. Het gevoel van ik heb het gedaan en jammer dat het er weer op zit. Nog veel plezier in het mooie Santiago en weer bedenken welke Camino de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 52701

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: