Dag 21: Museabezoek en lekker eten in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 21: Museabezoek en lekker eten in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 21: Museabezoek en lekker eten in Santiago

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Oktober 2023 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanuit Santiago wens ik u allen een goedemorgen. Vandaag eerst een lekker ontbijtje gedaan voordat ik naar het pelgrimsbureau ga.

Om 9.45 was ik er, het was al open. Eerst mijn gegevens digitaal ingevoerd en toen een volgticket getrokken. Ik had nr. 109 en kon meteen doorlopen want nr. 107 was aan de beurt. Zo snel had ik het nog nooit meegemaakt! Mijn pelgrimspaspoort laten zien en binnen no time had ik mijn Compostela. En dat was maar goed ook want toen ik om 10.30 na het koffiebezoek aan de Huiskamer van de Nederlandse Caminoafdeling, die in hetzelfde gebouw zit, er uit ging stond er een rij van meer dan 100 mensen te wachten op hun oorkonde’s.

Daarna eerst het Museum dan de Pelgrims bezocht, een prachtig modern, groots opgezet museum en nog gratis ook. Ik heb er wel anderhalf uur rondgewandeld.

Toen, om 12.30 een tapasbar opgezocht en werkelijk overheerlijke tapa gegeten. Tonijn met anchovis. Asperges, paprika en anchovis. Zalm met dressing, Jamon Iberico en een warm gemaakte schelp met een mossel, twee langoustines en een coquille. Wit wijntje er bij om het naar binnen te laten glijden.

Vervolgens naar museum nr. 2 gegaan. Het museum van de Kathedraal. Prachtige kunst, beelden, gobelins, schilderijen. Ook kon je nog een aantal trappen op om vanaf het bordes naar beneden op het plein te kijken.

Tot besluit de zijingang van de kathedraal binnen te gaan waar ik de crypte kon bekijken en het gouden beeld van St. Jacob van achteren kon omhelzen, als dank dat hij mij veilig naar het einde van mijn Camino heeft geleid.

Toen teruggelopen naar de herberg voor een siësta en om de telefoon op te laden.

Om 18.00 heb ik met Marianna uit Hawaï, het laatste reisgenootje van de Camino Portugués, die ik op Variante Espiritual al was tegengekomen, en die nu in dezelfde herberg zit, afgesproken om samen wat te gaan drinken en dan te gaan eten in Casa Manolo. Ze is pas 24 maar werkt al vanaf haar 15e, is maritiem biologe maar wil t liefst patissier worden, ze is vier manden in Europa om ideeën op te doen.

Terwijl we aan het wachten waren tot het restaurant open ging kwamen Mark en Linda, USA en ook in dezelfde herberg er ook bij. Het werd dus een tafeltje voor vier.

Ik had vooraf inktvis stew in eigen inkt en als hoofdgerecht gegrilde heek. Als dessert de Tarte Santiago, een punt amandelcake.

Morgen gaan we om 9.30 ontbijten en dan ‘s ochtends nog even naar het centrum voor het bezoek aan de St. Franciscokerk en om ‘s middags de laatste keer Zamburiñas te eten.

Het was weer een lange, warme, dag met veel indrukken. De oogjes gaan nu dicht, welterusten allen.


  • 07 Oktober 2023 - 08:58

    Loes Rodermond:

    Dank voor al je prachtige verhalen en foto's van deze afgelopen weken Erik en ook weer een goede reis naar huis voor jou!


  • 07 Oktober 2023 - 11:33

    Ada Van Houten:

    Dank voor alle mooie en byzondere verhalen.

    We hebben er van genoten.

    Nu naar huis,

    Goeie vlucht . Tot Maandag.

    Henk en Ada.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 52581

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: