Dag 18: Cee - Faro de Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 18: Cee - Faro de Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 18: Cee - Faro de Fisterra

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

03 Oktober 2023 | Spanje, Fisterra

Olá, Buenos dias

Hoe vaak ik dat wel niet gezegd heb onderweg, t wordt een automatisme. Vanmorgen vanuit Cee vertrokken voor de laatste kilometers naar Fisterra.

Eerst komen we nog door het historische centrum van Corcubión, met prachtige stenen huizen en geglazuurde galerijen. Het dorp werd in 1985 uitgeroepen tot historisch-cultureel erfgoed.

Daarna langs de diverse baaien rustig naar Sardiñeiro gelopen waar ik met uitzicht op het strand een espresso’tje met cake heb genomen.

Vervolgens via een lang pad van flagstones naar Fisterra genomen. Ik was om 12.30 bij de herberg, iets te vroeg dus ik heb eerst nog een koffie genomen.

Na dat ik m’n rugzak had gedropt ben ik Fisterra gaan verkennen. Eerst langs de haven gekomen en vervolgens naar boven gewandeld om het Castillo de San Carlos te bezoeken. Dit, in de 18e eeuw, gebouwde verdedigingsfort moest samen met de forten in Cee en Corcubión de baai beschermen. Later is hier een museum gekomen dat uitleg geeft over de verschillende manieren van vissen. Het is een piepklein, maar heel leuk museum.

Daarna ben ik maar het Casa de Informatión gegaan, het is namelijk zo dat als je via je pelgrimspaspoort kunt aantonen dat je van Santiago naar Fisterra bent komen lopen, je een gratis oorkonde met naamsvermelding kunt afhalen. Dit geldt ook voor de voetreis naar Muxia, die ik morgen onderneem.

Na al deze bezichtiging was het tijd voor een hapje. Ik heb op een terras in een mooi restaurant eerstvissoep en toen Vieira á la Plancha gegeten, een mantelschelp, verwant aan de jacobsschelp in een frutje van uien, tomatensaus, knoflook snippers en rode wijn. gegratineerd in de oven.

Gelijk met het bestellen van een tweede biertje en een kopje koffie heb ik aan de over gevraagd of ik de schelp, waar ik net uit gegeten had, mocht houden. Hij heeft m even schoon gespoeld en kwam m met een grote glimlach brengen. Een brutale pelgrim krijgt alles voor elkaar.

Na de check-in in de herberg en het wasprogramma, ben ik naar de Cabo de Fisterra gelopen, waar de vuurtoren staat en waar je aan beide kanten de Atlantische Oceaan hebt. T is wel effe lopen, maar ja, na zoveel km weet je niet beter.

Op aanraden van mijn hospita heb ik niet de zonsondergang daar,maarop een piepklein strandje, een kwartiertje lopen van de herberg, meegemaakt. Op Playa de Mar de Fóra. Wat was dat bijzonder. Een leeg strand, tussen rotsblokken, alleen het ruisen van de golven, twee vissersbootjes in de verte en de ondergaande zon. Prachtig.

Daarna terug naar de herberg om dit stukje te schrijven onder het genot van een Doritos chips, paprikasaus en een colaatje.

Vergeleken met 11 jaar terug, toen de regen tijdens de hele laatste week, met bakken tegelijk uit de hemel kwam was dit een grandiose dag, en is mijn band met Fisterra weer helemaal goed.

Welterusten en tot morgen, dan staat de laatste wandel-etappe naar Muxia op het programma. Een kuitenbijtertje van 30 km lang, die ik door alle bezichtigen vandaag ook gemaakt heb.


  • 03 Oktober 2023 - 23:40

    Ann Leeksma:

    Mooi verslag Erik … je weet alles zo mooi te om/beschrijven!

    Gefeliciteerd met je behaalde oorkonde….

    Veel plezier de komende dagen en groetjes uit Bennebroek.


  • 04 Oktober 2023 - 07:48

    Maggy&Stan:

    Hoi Erik, de stempel van Fisterre is ook binnen. Als de tocht vandaag naar Muxia ook zo voorspoedig verloopt , kan je terug zien op een geweldige en mooie Camino Portugues. We hebben genoten van al je verslagen. Gezonde en behouden thuisreis….Groetjes Maggy[e-38]Stan


  • 04 Oktober 2023 - 14:09

    Lies Schilp:

    Mooie herinnering zo'n oorkonde. En de verhalen zitten toch wel in je hoofd. Dit is gewoon een leuk bewijs. succes de laatste kilometers. Groeten vanuit bennebroek[e-1f44d]


  • 04 Oktober 2023 - 18:35

    Robin:

    Zet’m op Kluuf, ouwe doortrapper! Wederom genoten van jouw proza’s!


  • 04 Oktober 2023 - 21:22

    Jan En Tiny :

    Gefeliciteerd met de oorkonde super gedaan. Wat heb je veel beleefd.

    Nu de laatste dagen nog. Wat gaan die weken snel. Nog fijne wandel dagen en mooie foto’s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 52711

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: