Dag 17: Olveiroa - Cee - Reisverslag uit Cee, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 17: Olveiroa - Cee - Reisverslag uit Cee, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 17: Olveiroa - Cee

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

02 Oktober 2023 | Spanje, Cee

Ola, hier de pelgrim uit Ollanda,

Zo, even lekker uitgeslapen, iedereen was al uren vertrokken en toen ging Erik eens opstaan, pas om 8,45 na een snel ontbijtje vertrokken naar Cee, dat ligt aan zee.

In tegenstelling tot de afgelopen weken is het vandaag bewolkt, helemaal niet erg, t is prima wandelweer. De tocht gaat geleidelijk omhoog maar in een eenvoudig stijgingspercentage. Heel goed te doen dus na de zware dag van gisteren.

Na dik een uur wandelen in Hospital aangekomen, even wat gedronken en een banaantje gegeten want op de rest van de etappe, nog zo’n 15 km is geen enkele mogelijkheid meer.

Voordat we het bos ingaan komen we eerst nog langs een huisje dat ons informatie geeft over het monster Vágner, een weerwolf. de legende gaat dat in de middeleeuwen een monnik dwars door Europa op weg was naar Finisterre en dat hij werd achtervolgd door een enorm wezen, hij beschreef in zijn dagboeken dat hij, door zijn sterke geloof in God, gespaard bleef voor het onheil.

De regio speelt hier handig op in om midden in het bos een groot beeld van deze weerwolf te plaatsen en raad aan om af en toe eens over je schouder te kijken.

De tocht gaat dwars door de natuur, aangelegd bospercelen voor de houtindustrie en talloze eucalyptusbossen.

Halverwege, midden in de bossen is een kleine kapel gebouwd ter ere van Maria, Nosa Señora das Neves,die op 8 september herdacht wordt en de kapel van San Pedro Mártir, ook midden in het bos maar wel geopend. Een vrijwilliger zet een stempeltje in m’n pelgrimspaspoort.

Om 12.45 kom ik aan bij de herberg in Cee, hij gaat pas over een kwartiertje open dus heb ik nog even tijd om naar de baai te gaan, het is eb dus talloze bewoners zijn zeevrachten aan het rapen tussen het slib.

Cee is verder niet zo interessant, behalve dat er voor een plaatsje dat amper 8000 inwoners heeft een enorm ziekenhuis staat. Blijkbaar stond dit er in vorige eeuwen al voor pelgrims die op weg waren naar het einde van de wereld, dat is de vertaling voor Finisterre.

Na de herberg-rituelen ben ik een hapje gaan eten in het plaatselijke Méson O Club. Ik had Gamba’s á la Plancha, salade en patates. En een flan als toetje.

Daarna wat boodschappen gedaan bij de Gadis, de locale Jumbo. Vanavond, zelf kokkerellen (magnetron) Op het menu staat mancheco kaas, paella á marisco en een vruchtensapje. Het budget laat niet toe dat er twee keer per dag in een restaurant gegeten wordt.

Morgen door naar Finisterre, of Fisterra zoals de Spanjaarden het zeggen. Op zich niet ver, zo’n 13 km, maar vanaf het plaatsje s het nog 3,5 km naar (en weer terug) Cabo de Fisterra, de punt van de kaap waar de vuurtoren en het bord 0,0 km staat. Je kunt dan de Fisterrana ophalen, mits je kunt laten zien dat je alles gelopen hebt. Dit document lijkt op de Compostela, die je krijgt als je een Camino hebt volbracht. Ik ga deze pas halen als ik weer in Santiago ben anders is alles al verkreukeld voordat ik terugben.Voor de cijferaars, vandaag 26 km gelopen.

Overigens bereiken mij berichten dat niet alle mails aankomen. Ik heb geen idee hoe dit komt, maar er volgt elke avond een verslag. Je kunt deze ook bekijken als je een oude mail opent en doorscrolt via volgende naar het laatste verslag. Vooral aan de mensen van HtB, geef dit even door aan elkaar.

Een fijne avond nog en tot morgen maar weer. Salute.

• 02 Oktober 2023 - 20:41

Joke:

ziet er weer allemaal prachtig uit. Fijn dat alles goed verloopt. Nog even heerlijk genieten van deze weer mooie wandeling.

• 02 Oktober 2023 - 22:08

Veronica:

Mooi verhaal erik daar kunnen we weer lekker op tukken! Je verhalen komen ook hier in de spambox maar daar kan ik ze ook lezen, geen probleem . Mooie dag morgen!

• 03 Oktober 2023 - 08:46

Tiny:

Wat zie je toch veel op je reis lees elke dag je verslagen..

• 03 Oktober 2023 - 10:49

Maggy&Stan:

Hoi Erik, dat wordt vanavond een feestje met een extra biertje. Faro de Fisterre gehaald. Een prachtige prestatie. Van harte en we drinken vanavond een glaasje op je succes. Groetjes , Maggy[e-38]Stan

• 03 Oktober 2023 - 12:06

Ada Van Houten:

Je reis is bijna ten einde, wat geweldig.

Van al je verslagen genoten.

Nog een fijne tocht vandaag.

Ada en Henk.

• 05 Oktober 2023 - 09:19

Fieke Vlaar:

Het is bijna weer zo ver, je hebt het weer volbracht, buurman ik ben trots op je en denk dat je er weer heel erg van genoten hebt, geniet nog van de laatste dagen , Fieke