Dag 6: Viana do Castelo - Caminha - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 6: Viana do Castelo - Caminha - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 6: Viana do Castelo - Caminha

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

21 September 2023 | Portugal, Caminha

Holá, en bijna Olá, vandaag gewandeld van Viana do Castelo naar Caminha, op de grens van Portugal en Spanje.

Vanmorgen om 7 uur vertrokken en ongeveer 600 spekgladde treden naar beneden genomen. Het heeft vannacht flink geregend maar gelukkig was het droog toen ik vertrok. Om 7.45 twee espresso’s en de nodige taartjes weggewerkt zodat ik er voorlopig weer tegen kan.

De route ging door kleine straatjes en grillige bospaden, best even opletten af en toe. Een uitglijder is zo gemaakt. Om 10.15 kwam ik bij een klein gehucht waar een mooie lunchroom zat, daar weer een espresso met een stuk porttaart genomen, erg smakelijk. Tijdens dit intermezzo Marjan uit Den Haag ontmoet. We hebben samen een uurtje opgelopen totdat zij ging lunchen en ik mijn weg vervolgde. 11.30 is voor mij te vroeg om te gaan eten.

Doorgelopen en uiteindelijk toch weer vlak bij het strand terecht gekomen. In mijn routebeschrijving stond dat er een hele mooie, alternatieve, route was. Hij was alleen wel 2,5 km langer. Maar wat is dat nou, op deze tocht.

Uiteindelijk om 14.15 in Caminha aangekomen. Eerst even de honger gestild met een sandwich ham-kaas en een grote bier. Daarna het hostel opgezocht. Het zit in het centrum en redelijk dicht bij de ferry die ik morgen nodig heb om Spanje binnen te varen.

Caminha ligt namelijk aan de RIo Minõ, die de grens vormt tussen het noorden van Portugal en het noordwesten van Spanje. De eerste brug over deze rivier is een stuk landinwaarts en zo’n 2,5 uur omlopen om het Spaanse A Guarda te bereiken.

Ik heb de ferry gereserveerd voor de overtocht van 8.30, want het is zeer druk op deze Camino.

Nadat ik mijn opfrisbeurt had voltooid kwam Marjan ook het hostel binnen. Zij had de laatste 10 km per trein gedaan, dat kan ook.

Vanavond dus voor de laatste keer Portugees dineren. Dat betekend voor mij Bacalhau com Brao, (kabeljauwfilets met brooddeeg) uit de houtoven en een klein flesje witte droge Douro wijn. Het smaakte geweldig. Om dit te vieren ook nog een cheesecake met pistachenootjes en een espresso’tje genomen. Het leven moet gevierd worden.


  • 21 September 2023 - 22:36

    Rebecca Duindam:

    Leuk om je verhalen te lezen, Erik. Zet hem op, en op naar Spanje!


  • 22 September 2023 - 08:19

    Joke:

    voor mij lijkt het alweer lang geleden dat ik daar heb gewandeld. Veel plezier in Spanje.


  • 22 September 2023 - 08:33

    Martin Akkerman :

    Mooi avontuur en kleurrijke reis. Alle zintuigen komen ruimschoots aan bod [e-1f605][e-1f44d][e-1f3fc]. Geniet van iedere heuvel, dal en alles na de volgende bocht!


  • 22 September 2023 - 09:04

    Iris:

    Man man man. Wat een taartjes ouwe bourgondiër!


  • 22 September 2023 - 09:32

    Maggy&Stan:

    Hoi Erik, de zesde dag van de Caminhada Culinaria is achter de rug..Wordt het al tijd om een gaatje bij te prikken in de buikriem? Vanaf vandaag worden het cervezaatjes, toch? Succes en blijf genieten. Groetjes , Maggy[e-38]Stan


  • 22 September 2023 - 09:50

    Loes:

    Ha Erik, wat ga je goed man en wat heb je een plezier! Mijn dochter heeft laatst met een collega de Godenweg (Via Degli Dei) tussen Bologna en Florence gelopen dwars door de Apennijnen, 117 km. lang, misschien ooit ook iets voor jou!

    Bom dia


  • 22 September 2023 - 10:56

    Luud. :

    Hoi Kluuf wordt de reis gesponsord door de Michellingids? Ik zie alleen maar zaken over eten, eten en nog eens eten.[e-1f602]


  • 22 September 2023 - 13:46

    Christa :

    Taartjes, taartjes en nog eens taartjes....... ook wel goed je groentjes eten he [e-1f600]

    Je ligt volgens mijn voor op schema, vergeet niet te genieten Lief [e-2764]️ .

    Dikke [e-2764]️


  • 02 Oktober 2023 - 09:51

    Ann:

    Prachtig je updates te lezen Erik; veel wandel-plezier in Spanje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: