Dag 7: Caminha - Sabaris - Reisverslag uit Baiona, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 7: Caminha - Sabaris - Reisverslag uit Baiona, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 7: Caminha - Sabaris

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 September 2023 | Spanje, Baiona

Buenas noches.

Even nog een aanvulling op gisteren: 30 km gemaakt.

En een update over mijn conditie: nee, ik kom niets aan van al dat eten omdat ik het er de volgende dag weer afloop. En nee, ik heb nog geen één blaar, geen blessures, en de voetjes zijn inmiddels gewend aan de vele kilometers.

Dan nu de belevenissen van vandaag.

Om 8.00 uur een het laatste Portugese ontbijtje weggewerkt. Ik zal ze gaan missen al die zoete lekkernijen. Daarna rustig naar de ferry gelopen. Hij was ruim op tijd dus mijn eerste angst, ‘moet ik lang wachten’ was ongegrond. Toen met 14 andere pelgrims de brede Rio Minõ overgestoken. Na 15 minuten varen kwamen we in Spanje aan. Toen was het opeens 9.45. Even vergeten dat er een uurtje tijdsverschil is tussen beide landen.

Daarna lekker gewandeld totdat ik na 2 uur bij een mooi barretje aan het strand kwam. Daar een cola en een sandwich met tomaat, asperges en avocado genomen. Het klaarmaken van het broodje nam nogal wat tijd in beslag zodat ik pas na 45 minuten verder kon.

Na wederom 2 uur wandelen een kortere stop gemaakt van 10 minuten voor alleen een colaatje.

Het weer was wisselend, er stond een behoorlijke wind vanaf zee die er voor zorgde dat er af en toe regenbuitjes naar de kust werden geblazen. Had je net de lange broekspijpen aangeritst en de rugzak hoes er om heen gedaan, scheen 10 minuten later weer het zonnetje. Ik heb tot drie keer alles aangetrokken en weer afgedaan en toen geloofde ik het wel.

Het uitzicht was magnifiek, hoge golven die op de rotskust te pletter slaan. Af en toe een omweg door wat bossen en shortcuts om rotspunten af te snijden. Het was zwaar maar het tempo zat er goed in.

Onderweg Stefan en Alexandra voor de tigste keer ontmoet. Zij zaten in hetzelfde hostel in Porto en ik kom ze dagelijks wel één of meerdere keren tegen. We zeggen steeds tegen elkaar “we zien elkaar in het centrum van het plaatsje en dan nemen we een biertje” maar we treffen elkaar alleen tijdens het wandelen. Ook die Oostblok meisjes duiken elke keer weer op. Ik weet niet hoe ze dat flikken. Die lopen op witte wijn en Red Bull of zo.

Na wederom 3 uur wandelen kwam ik om 18.00 uur redelijk opgebrand bij de herberg aan. Ruim 8 uur onderweg en 45 minuten pauze. Totaal 42 km afgelegd.

Na de hygiënische en huishoudelijke rituelen de sandaaltjes aangetrokken en het kleine plaatsje ingegaan om wat te eten en te drinken.

De meeste restaurants serveren ‘s middags de pelgrinsmenu’s en ‘s avonds de luxere dineropties maar toch een tentje gevonden.

Ik kreeg een grote bier (zalig), huevos con patatas fritas y chorizo en piementos de Padrón, ( gegrillde groene pepers) Het was heerlijk. Viva la España.

Morgen op weg naar Vigo, veel minder ver dan vandaag, en dat is ook nodig want ik moet waarschijnlijk overnachten in de gemeentelijke herberg en die is snel vol. Er zijn 95 bedden maar dat is met deze pelgrims drukte zo gevuld.

Trusten en tot morgen.


  • 23 September 2023 - 10:24

    Maggy&Stan:

    Hoi Erik, 42km in 8 uur, dat is een mooi gemiddelde. En dan ook nog tijd voor de omgeving en de restaurantjes… goed bezig. We genieten met je mee.. Groetjes Maggy[e-38]Stan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: