Dag 16: Negreira - Olveiroa - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 16: Negreira - Olveiroa - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 16: Negreira - Olveiroa

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

01 Oktober 2023 | Spanje, Olveiroa

Hallo, beste volgers,

ik zal het maar gelijk verklappen, het was vandaag een superdag.

Vanmorgen om 7.30 uit de herberg vertrokken in de hoop dat er ergens iets open was om een ontbijtje te nuttigen.

Helaas, het is zondag en ook de Spanjaarden slapen dan uit. Nadat ik het plaatsje Negreira had verlaten was er net genoeg licht om het bos in te gaan.

Wat een geweldige ervaring is dat, na de drukte op de Portugese Camino, om in complete stilte anderhalf uur door een prachtig bos te lopen. De nevel trok langzaam uit het bos, het ochtendlicht kwam boven de bergkam uit en het werd langzaam helemaal licht. Gelukkig had ik mijn telescoopstokken om de ongeeffende paden goed te belopen.

Na twee uur wandelen kwam ik bij het eerste barretje/restaurantje aan. Mijn maagje knorde al. Daar een heerlijke sandwich met ei, kaas, tomaat, en bacon gegeten.

Na dit heerlijke ontbijtje, met een eitje, wederom twee uur gewandeld. Ditmaal door maisvelden en langs, gelukkig, rustige verkeerswegen in de inmiddels volop schijnende zon. Het was een zware etappe maar het ergste moest de nog komen.

Eerst maar weer een stop gemaakt voor een colaatje en een ijsje, t is veel te warm voor koffie.

Na deze tweede stop door voornamelijk maisvelden en langs boerderijen met koeien gewandeld. De maisoogst is in volle gang, overal rijden grote tractoren met aanhangers vol geoogste mais.

Nadat we de meeste boerengehuchtjes achter ons gelaten hebben kwam het pièce de resistance, de beklimming van de Monte Aro, de hoogste berg in de omgeving. En dat in de verzengende hitte.

Op de berg is een uitkijkpunt van waar je tientallen kilometers ver kunt kijken. Daarna daar de beklimming en verder richting de top van de berg (waar de overblijfselen van een Keltische kasteel liggen, daarna gaat het steil naar beneden en krijg je weer een prachtig uitzicht over de omgeving, met name over het grote stuwmeer van Fervenza (dat in 1966 werd gebouwd en een groot deel van de vallei van Xallas onder water zette). Na de afdaling ben ik gestopt in het dorpje Lago.

Ik was even toe aan rust en heb in de kleine bar daar op het terras in de schaduw een heerlijke salade met tonijn, ei, wortel, tomaten, asperges, olijven, ui en sla naar binnen gewerkt. Typisch Kluuf’s maaltijdsalade. Daarbij een liter water om de vochtbalans weer op orde te brengen.

En ruim de tijd genomen voor het laatste deel. Om 16.15 kwam ik in het kleine gehucht Olveiroa aan, zes albergues en drie restaurants. Volgens mij is er niet eens een winkel of kerk.

De herberg is netjes, en ligt naast het grootste restaurant in dit dorpje, vanmiddag was het de beurt aan de Spanjaarden, vanavond ben ik aa. De beurt, de keuken gaat om 20.15 open, maar is 10 meter van m’n slaapplek.

Vanavond samen met Mark, Susan, April and Brittany, vier Canadezen, de pelgrimsmaaltijd genuttigd.

Ik heb wederom zo’n enorme salade gegeten, ik begin al konijnentandjes te krijgen, gevolgd door een forse kipfilet en een fles witte wijn voor 11 euro, spotprijsje

Nu om 22.00 naar de kamer. Het was een lange dag. Morgen een makkie, na de 37 km van vandaag hoef ik morgen maar de helft, 19 km tot aan Cee.

Trusten allemaal.


  • 01 Oktober 2023 - 23:27

    Maggy&Stan :

    Hoi Erik, wat fijn dat misschien wel de moeilijkste dag een superdag is geworden. Dan moet morgen de wandeling naar Cee aan Zee een eitje zijn. De foto’s waren weer prachtig. Groetjes, Maggy[e-38]Stan


  • 02 Oktober 2023 - 08:29

    Olof Kluver:

    Goedemorgen Erik,

    Als vroege vogel zul alweer op pad zijn[e-1f609]

    Wat een geweldige verslagen van dit prachtige avontuur!

    Het lijkt wel een gastronomische wandeltocht[e-1f600]

    Met al dat lekkers,[e-1f37a][e-1f377]

    Hopelijk heb je niet te veel hinder ondervonden van je val,is het weer netjes genezen.

    Succes met alweer de laatste week!


  • 02 Oktober 2023 - 13:49

    Lies Schilp:

    Je bent lekker bezig Erik. Ik heb je een p[aar dagen moeten missen omdat ik de mail van jou niet binnen kreeg, maar ik heb je weer gevonden [e-1f917]. Je bent wel heel gezond bezig met al die salade's Nou succes nog deze laatse dagen. toi toi toi.


  • 03 Oktober 2023 - 20:19

    Fieke Vlaar:

    Ben trots op je buurman , en zoals je het eten omschrijft vind ik mijn boterhammetje tussen de middag maar simpel, maar jij levert elke dag wel een prestatie, toppie Fieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 52732

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: