Dag 4: Markina - Gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 4: Markina - Gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 4: Markina - Gernika

Blijf op de hoogte en volg Erik

19 September 2017 | Spanje, Gernika-Lumo

Vandaag dus een rustige etappe, pas om 8.15 vertrokken. Al na zo'n 3 km verkeerde afslag genomen, voordat ik daar achter was zat ik 100 meter bergopwaarts, dus weer naar beneden, de knieën begonnen al te kraken! Het was eindelijk knap weer geworden en via allerlei bospaadjes kwam ik om 15.00 in Gernika aan. Gernika zegt jullie waarschijnlijk weinig maar als ik zeg dat dit de Baskische naam voor Guernica is klinkt het misschien wat bekender in de oren. Guernica was één van de Baskische bolwerken en werd in 1937 door de Duitsers, op verzoek van Franco, totaal met de grond gelijk gemaakt, de stad lag voor 80% in puin na een enorm bombardement. Later heeft Picasso één van zijn beroemdste schilderijen over dit drama geschilderd. Een kopie is in tegeltableau hier te zien. Omdat ik zo vroeg was had ik alle gelegenheid om het herbouwde stadje te zien. Ik ben naar het Museum van de Vrede geweest om wat cultuur op te snuiven. Bye the wat, onderweg kwam ik ook langs Bolivar, de geboorteplek van Simon Bolivar, de grote bevrijder van vele Zuid-Amerikaanse landen, waaronder natuurlijk Bolivia, naar hem genoemd. In het piepkleine dorpje was zelfs een museum. Helaas was het gesloten anders had ik daar ook nog wat Boliviaanse specialiteiten op kunnen snuiven. Straks maar weer eens een hapje eten, waarschijnlijk tapas, en morgen proberen om Bilbao te bereiken, een tocht van 30 km.

• 19 September 2017 - 18:03

Christa:

Boliviaanse specialiteiten snuiven??????? hou jij t maar bij de wijn en de Tapas en geen wit neusje halen