Dag 20: Santiago de Compostela - Muxia - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 20: Santiago de Compostela - Muxia - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 20: Santiago de Compostela - Muxia

Blijf op de hoogte en volg Erik

03 Oktober 2019 | Spanje, Muxia

Zo, daar ben ik weer. De voettocht mag dan wel volbracht zijn maar de reis is nog niet ten einde.
Allereerst hebben jullie nog de culinaire ontdekkingen van gisterenavond te goed toen ik een afscheidsdiner had met Marta en David. Op hun aanraden zijn we gisteren gaan eten bij Casa Manolo. Aan de buitenkant alleen een deur van één van de honderden restaurants maar binnen verbluffend groot. Ze serveren voornamelijk dagmenu’s maar daar heb je wel een behoorlijk grote keuze tussen maar liefst 10 voorgerechten en tien hoofdgerechten. Ik had als voorgerecht Caldeirada de Calamares, inkvissoep, en als hoofdgerecht Bacalao a la Plancha, gegrilde kabeljauw met uien, paprika’s en aardappelschijfjes. En als dessert een Flan, pudding met caramelsaus. Op advies van David een goede witte wijn erbij en smullen naar. De dit alles voor 13 euro p.p. Ja, u leedt het goed, derrrrtien euro. Wat een toprestaurant was dat zeg.
Daarna nog even over het grote plein voor de kathedraal gelopen, wat is dat een prachtgezicht, na jaren van restauratie schittert hij weer bij nacht. Toen nog een afzakkertje genomen en daarna afscheid genomen.
Vanmorgen vroeg opgestaan want om 8.45 vertrok de bus naar Muxia, er gaan maar twee bussen per dag naar Muxia, ‘s morgens vroeg één en ‘s middags laat één.
Na een rit van bijna twee uur, was ik dan eindelijk weer in Muxia, mijn favoriete plek waar ik na mijn bezoek in 2012 zulke goede herinneringen aan over heb gehouden.
Gelijk naar hotel A de Lolo gegaan, want via Booking.com was alles vol. Ze hadden nog wel een kamer maar die zou 65 euro zijn, na wat gepingel op 50 euro uitgekomen en dat is t zeker waard. Een prachtige grote kamer met regendouche en gevulde minibar waar je niet voor hoeft te betalen. Nee, er staat geen sterke drank in, maar dat is ook niet nodig. Er is een koffiezetapparaat en waterkoker, een breedbeeld tv en alles is modern, geweldig, na 7 jaar nog steeds een 10!
Wegens ziekte is het bijbehorende restaurant helaas gesloten maar er zit even verderop een heel goed restaurant, Lonxa d’Alvaro. Ik heb daar vissoep gegeten, wel drie keer opgeschept voor de soeppan leeg was, en Meilliones con patatas gegeten. Afgesloten met gegrillde ananas met kaneelijs, mmmmm, zo lekker alkemaal, en ook weer voor weinig.
Ook ben ik al bij de rotspunt geweest waar de gerestaureerde Sanctuario de la Virgen de la Barca staat, die op eerste kerstdag 2013 door de blikseminslag volledig werd verwoest. Een prachtig gezicht om te zien dat ze in vier jaar de hele kerk weer hebben hersteld.
Vanavond fa ik nog een keer naar de rots om hopelijk de zonsondergang te kunnen aanschouwen. Ik vertel jullie er later neer over.

  • 03 Oktober 2019 - 17:57

    Robin:

    Kluufmans, hoe moet dat nu als je weer terugbent? Ik denk dat ik in een zwart gat val als ik je mooie verhalen niet meer kan lezen! Twee opties dus! 1- daar blijven (sorry Christa) en doorschrijven of 2- terugkomen en dan ook doorschrijven! Top: schrijf een boek. #tipsbijjanB

  • 03 Oktober 2019 - 18:04

    Erik Kluver:

    Robinô, vond jij niet dat die David wat veel op jou leek? Volgens mij heb jij een Spaanse broer! En een boek a la Jan B?, is dat een bestseller geworden, Jan?

  • 03 Oktober 2019 - 22:06

    Robin:

    Ik moet bekennen dat ik de plaatjes niet gekeken heb Erik. Maar zonder te kijken: “Ik ben knapper!” Welke dag staat die foto?

  • 04 Oktober 2019 - 08:27

    Ronald:

    Mooi slot van je wandeltocht Erik! En afdingen op je hotelkamer: geweldig!

  • 04 Oktober 2019 - 08:56

    Lies:

    Mooi einde van je wandel verhaal, en zeker met het afsluiten in een fantastisch hotel, maar nu mag je wel weer thuiskomen hoor :) Tot maandag

  • 04 Oktober 2019 - 21:48

    Christa:

    Nou Robin, optie 1 lijkt me geen goede optie
    maar een boek schrijven zo zomaar kunnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 52601

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: