Dag 10: Cesantes - Pontevedra - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 10: Cesantes - Pontevedra - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 10: Cesantes - Pontevedra

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 September 2023 | Spanje, Pontevedra

Olá

Vanmorgen rustig aan gedaan. Bij de overnachting was een klein ontbijtje inbegrepen. Twee sneetjes toast, boter en een jammetje en verse gewone koffie.

Pas om 8.30 beginnen aan mijn trip vandaag naar Pontevedra, de stad van de Pelgrims van de Camino Portuguese. Na een paar fikse klimmen en mooie wandelingen langs meanderende stroompjes om 12.15 in Pontevedra aangekomen.

Onderweg om 11 uur alvast een heerlijke bocadilla metbacon, kaas en tomaat genomen samen met de koffie-cola combinatie.

Op het laatste stukje Petra uit Praag weer tegengekomen, net voordat we elk apart onze weg gaan vervolgen. Nog even samen op de foto voor de Igrexa da Virxe Peregrina, de schutspatroon voor de pelgrim. De kerk is in 1778 gebouwd in de vorm van de jacobsschelp. Het is één van de laatste kerken die nog in deze vorm behouden is gebleven. Op het plein er voor staat een sculptuur van de beroemde papagaai Ravachol, een symbool van de ontdekkingsreizen naar Zuid-Amerika.

Daarna nog even het Convento de San Francisco bezocht. Dit klooster schijnt naar verluid gebouwd te zijn in de 13e eeuw na het bezoek van Franciscus van Assisi op zijn weg naar Santiago.

Om 13.00 exact mij gemeld bij het hostel Bulezen, midden in de stad. Een prachtige herberg met mooie cabana’s en strakke moderne voorzieningen.

Met Stefan, die hier ook verblijft afgesproken om tegen 18.00 wat te gaan drinken en een hapje te eten.

Daarvoor nog even naar de Basilica de Santa Maria die pas om 17.00 open gaat. Naar het schijnt is hier bewijs dat Christoffel Columbus helemaal niet geboren is in Genua, Italië maar afstamde van een oude Galicische familie uit Pontevedra. In 2022 zijn diverse opgravingen gedaan om dit bewijs te staven.

In de tussentijd de Basilica de Santa Maria bezocht en geverifieerd of Columbus echt uit Pontevedra kwam, het blijft een beetje vaag, er zijn drie regels uitgebeiteld in de kerk die gaan over een Spaanse familie Colon. That’s all.

Om 18.00 met Stefan, die ook de Duitse pelgrim Jens had uitgenodigd wat gaan drinken en een restaurant proberen te vinden. Ook hier in Spanje eet men de hoofdmaaltijd ‘s middags en gaan de meeste restaurants om 20.00 pas weer open. Uiteindelijk neergestreken bij een bar/restaurant waar ze prima hamburgers hadden. Met Goudse kaas en Jalopena pepers, aardappelschijfjes erbij. En natuurlijk de cana’s, kleinere glaasjes bier.

Halverwege de maaltijd kwam er nog een Amerikaanse, zeer luidruchtige, muts bij ons aan tafel zitten. Gelukkig was ze snel weer verdwenen en konden we rustig ons diner volbrengen. Afgesproken dat we elkaar vrijdagavond als we alle drie in Santiago zijn weer te treffen. Het was een zeer gezellige avond.

Morgen begin ik aan mijn Camino Espiritual, een variant op de weg naar Santiago die één dag langer duurt maar waarbij je één dag de etappe per boot volbrengt, zoals ooit in het verre verleden de resten van Sint Jacob aan land zijn gebracht. De boottrip plus inmiddels geboekt dus alles gaat volgens plan.

Nu naar bed want morgen een etappe van ruim 23 km, waarbij er flink geklommen moet worden. Met sightseeing mee vandaag toch 30 km gemaakt.

• 25 September 2023 - 22:05

Willem Jan:

Wat een prachtige verhalen voor het slapen. Coenen leest voor! Mooie tocht morgen,

• 26 September 2023 - 00:01

Maggy&Stan :

Hoi Erik, vandaag een mooi verslag van weer een geweldige dag. Leuk om al je info op te zoeken en na te lezen op google. Succes voor de dag van morgen en veel wandelplezier. Groetjes, Maggy[e-38]Stan

• 26 September 2023 - 08:59

Joke:

Hi Erik,

fijn dat alles zo goed verloopt en dat je geniet van de wandeling. Tot Ponteverda zie ik de route gewoon zelf weer. Veel plezier nog.