Dag 11: Pontevedra - Meis - Reisverslag uit Meis, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 11: Pontevedra - Meis - Reisverslag uit Meis, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 11: Pontevedra - Meis

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

26 September 2023 | Spanje, Meis

Goedemiddag,

Vanmorgen vertrokken om 7.00 in de veronderstelling dat ik nog 3,5 km moest lopen om bij de afslag naar de Variante Espiritual te komen en dat ik in Pontevedra nog wel een desayuno kon scoren.

Helaas, er was nog niets open en om 7.45 was ik bij de afslag. Daar even gewacht want het was nog te donker om onbekende paden op te gaan. Een kwartiertje later was er licht genoeg en kon ik mijn Variante beginnen. Om 8.30 kwam ik in het eerste dorpje en heb daar alsnog mijn Spaanse ontbijtje genoten.

Daarna om klokslag 10.00 uur het Mosteiro de San Xoán de Poio bezocht. Ik was er twee minuten eerder dan een groep van 50 toeristen, dat was mazzel hebben. Het klooster uit de 17e eeuw is met name interessant omdat het twee schitterende moziaieke muren heeft die de reis van de Camino Frances naar Santiago uitbeelden. Diverse plaatsen zoals Pamplona, Burgos, Leon Astorga en natuurlijk Santiago hebben hun plekje in het mozaïek gekregen. 200 m2 met 5000 mozaïeksteentjes per m2, dat zijn er een miljoen!!!

Om 10.30 even een sanitaire stop en een colaatje. Precies op tijd want daarna ging het steil bergje op. En niet zomaar steil, 25%omhoog, en dat in het brandende zonnetje. Ruim 400 meter omhoog naar Monte Redondo waar het Mosteiro de Santa Maria de Armenteira ligt.

Dit cisterciënzerklooster werd in 1149 gesticht door de edelman Ero de Armenteira, die in 1162 de cisterciënzerorde innam. Het klooster werd in 1837 gesloten. In 1989 vestigde een gemeenschap van zusters zich in het klooster. Ik ga vanavond naar de avondmis en daarna nog een keer wat eten.

Nog een keer vraagt u zich af, ja want toen ik om 13.30 bij het klooster aankwam zat daarnaast een heel gezellig café-restaurant en het was natuurlijk etenstijd. De herberg gaat pas om 14.00 open. Dus eerst de maag vullen. Ik heb Sopa Castellana, Mejillones en

Oreja gegeten, dat zijn varkensoortjes.

De soep en de gekookte mosselen gingen er prima in maar de varkensoortjes waren niet te vreten. Ik lust een hoop: inktvis, slakken, oesters, maar dit was puur vet met een randje bot. Niet gebakken maar gekookt. Brrrrr. Maar als je het niet probeert weet je het ook niet.

Na de pelgrimsmis, die vooral opviel omdat de zusters zo mooi de Spaanse psalmen zingen nog een hapje gaan eten met Cam en Valerie, twee Amerikanen uit Atlanta.Valerie heeft ooit in Eindhoven gewoond dus we hadden een klik. Dit keer gekozen voor de kipfilet met salade en patatas. Gewoon om even de buik te vullen en ook wat salade binnen te krijgen. Valerie stond er op om na afloop al het eten te betalen, dat kon ook makkelijk want zij slapen in het Parador, met zwembad en alle luxe op de kamer.

Morgen naar Vilanova de Arouca, zo’n 24 km, maar bergaf. Vandaag 26 km gemaakt.

Slaap lekker.

• 26 September 2023 - 22:05

Joke:

Ziet er weer allemaal mooi uit. Eten is heerlijk in Spanje en Portugal. Genieten.

• 26 September 2023 - 22:10

Dieb:

Varkensoortjes doe ff normaal [e-1f923]

• 27 September 2023 - 07:08

Ann Leeksma:

Ha Erik… wat beleef jij veel en loop je veel; chapeau!!

Je reisverslagen zijn fantastisch…

Groot respect!

heel veel plezier de rest van je reis….

groeten,

• 27 September 2023 - 08:19

Robin:

@Dieb; het was gewoon kroepoek!

• 27 September 2023 - 14:09

Maggy&Stan:

Hoi caminante Erik, weer een verrassende dag achter de rug. Ik lees met rooie oortjes je beeldende reisverslagen. Misschien een leuk idee om in de gangen van HtB een mozaiekmuur te maken over jouw avonturen op het Iberische Schiereiland. Veel succues met de laatste loodjes en de groetjes, Maggy [e-38]Stan

• 27 September 2023 - 14:30

Frieda Van Den Berg:

Ha Erik, wat een intensieve, prachtige reis maak jij! En de verslagen, de mooie foto's, maken het helemaal compleet. Interessant om te lezen over gebouwen, kerken, stukje geschiedenis.

Met grote bewondering volg ik jouw camino!

Wens je veel succes met het vervolg van de reis; zo te lezen ben je een all-round reiziger!

Groetjes, Frieda

• 27 September 2023 - 17:48

Christa :

Robin en Dieb, hierna komen stierenballen, schijnt ook een traktatie te zijn. [e-1f600]

Jij bent goed bezig liefie, hier zijn de koffers gepakt en morgen naar Kreta.......

Dag topperrrrrr [e-2764]️

• 27 September 2023 - 20:53

Dory :

Wat fijn om met jou mee te reizen naar Santiago.Het is fantastisch om te lezen en veel te herkennen alsof wij zelf weer lopen.Een Buen Camino Eric.