Dag 14: Padrón - Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 14: Padrón - Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 14: Padrón - Santiago de Compostella

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

29 September 2023 | Spanje, Santiago de Compostella

Goedendag, ja hoor, we zijn geland in Santiago de Compostela.

Na het vertrek uit de herberg, een hele goede, vanmorgen gelijk een ontbijtje genomen in de eerste bar die ik tegenkwam.

Daarna doorgewandeld tot 10.30 en een koffietje - colaatje genomen. Het was warm weer om te lopen en de route ging vooral over verharde wegen.

Om 13.00 een kleine omweg gemaakt via het Monesteiro de Santa Maria de Conxo. Dit Romaanse klooster in de wijk Conxo dateert uit de 12e eeuw, tegenwoordig is het psychiatrische ziekenhuis van Santiago er in gevestigd. Het is helaas alleen toegankelijk na toestemming van de directie.

Wazige pelgrims uit Holland zijn niet welkom!

Daarna doorgelopen naar het plein voor de kathedraal, de gebruikelijke aankomstfofo gemaakt en gelijk door naar mijn hostel, ongeveer 7 minuten lopen van de kathedraal. Erik gewassen, kleertjes gewassen, bedje opgemaakt en naar het Plaza Cervantes voor een heerlijk welverdiend biertje en een schaaltje aceitunas. Om 18.00 afgesproken op het plein voor de kathedraal met Jens en Stefan om te gaan bieren en een hapje te gaan eten bij Casa Manolo.

Jens, Stefan en ik zijn daarna naar een terrasje gegaan met uitzicht op de binnenkomst van de pelgrims. Op een gegeven moment kwamen Stefan 1 en Alexandra, met wie ik in Porto al in het hostel zat voorbij. Afgesproken dat we elkaar bij Casa Manolo zullen treffen.

Na drie bier op het terras naar het restaurant gegaan, daar bleek het hele gezelschap van jongeren waarmee ik de Variante Espiritual gelopen heb ook te staan wachten. Ook Michael en Roman uit Duitsland sloten aan. Uiteindelijk een tafeltje geboekt voor z’n zevenen, zes Duitsers en een Hollander. Het eten was zeer lekker en de stemming opperbest.

Ik had een voorgerecht met eieren, worst en aardappelschijfjes, als hoofdgerecht een steak met salade en een ijsje toe. Daarbij heel veel witte wijn. Dus dat ik dit stukje.nog kan schrijven is zeer bijzonder. Het was een gezellige avond. Zes Duitsers en een Hollander, met elkaar aan tafel, het was een zeer gezellige avond. Ik ben nu lichtelijk aangeschoten.

Morgen gaan we weer gewoon 6verder, de reis is nog niet ten einde. Morgen is de eerste etappe naar Negreira, een korte, middelzware etappe van 21 km. Vandaag overigens gewoon weer ouderwets 30 km gemaakt.

• 29 September 2023 - 22:20

Willem Jan:

[e-1f37a]

• 29 September 2023 - 22:21

Veronica:

En ik maar denken dat je geen wijn lust. Mooi verhaal Erik en wij kunnen weer rustig slapen, trouwens ook met een buikje vol met een overheerlijke rijsttafel . Geen 30 km gelopen wel gefietst!! Tot morgen

• 29 September 2023 - 22:55

Joke:

Goed gedaan Erik[e-1f44b][e-1f3fb][e-1f44b][e-1f3fb][e-1f44b][e-1f3fb][e-1f44b][e-1f3fb][e-1f44b][e-1f3fb]

het eten is nog steeds heerlijk daar. Goede reis verder

• 29 September 2023 - 23:44

Maggy&Stan:

Hoi Erik, het lijkt me dat het vandaag een relax dagje was. Volgens mij is Santiago de C bereikt, alleen niks gelezen over de Botafumeiro. Hoeveel laatste loodjes zijn er nog? Morgen Negreira , wat is de eindbestemming? Groetjes, Maggy[e-38]Stan

• 30 September 2023 - 07:01

Rebecca Duindam:

Wat ga je goed! [e-1f499]

• 30 September 2023 - 09:38

Fieke:

Je eerste doel heb je bereikt, nog veel plezier met de rest, maar dat zal zeker lukken

• 02 Oktober 2023 - 18:01

Jolanda:

Hoi Erik,

je bent weer helemaal in je element. De verhalen worden langer. Je ontmoet wandelaars van vroeger en ontmoet nieuwe mensen. Gezellig tafelen met elkaar. Ga zo door. Groetjes,