Dag 2 St. Jean Pied de Port - Roncevalles - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 2 St. Jean Pied de Port - Roncevalles - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 2 St. Jean Pied de Port - Roncevalles

Blijf op de hoogte en volg Erik

13 September 2012 | Spanje, Pamplona

Vanmorgen om 6.30 uur opgestaan en ontbeten. Goed ontbijtje met koffie en een glaasje Jus ´d Orange. Daarna spullen inpakken en schoenen aan. De tocht gaat beginnen.

Bij de eerste schrede naar buiten: fuck, het miezert. Nou ja, miezeren is zo erg niet, als het maar niet erger wordt. Besloten om geen regenkleding aan te doen, dat wordt warm en loopt minder lekker.
Vanaf Hunto gaat het steil omhoog, zo´n steiging van 20%. Ook begint het iets harder te regenen. En het gaat maar hoger en hoger. De vlaktes worden kaler en de mist wordt erger. Op een gegeven moment wort het zo erg dat je van de omgeving niets, maar dan ook echt niets meer ziet. En de regen wordt maar heviger, ook gaar het harder waaien. Een geluk is dat de wind van achteren komt. Ik ben inmiddels compleet doorweekt en heb het ijskoud. Ik baal.

Dan komt er een ongelofelijk moment, opeens drijft de mist uiteen, er ontstaat een soort vierkant waardoor ik een stuk dan het dal beneden mij kan zien liggen. Vijf seconden later sluit de mist zich weer. Zo snel dat ik niet eens mijn fototoestel kan pakken. Tien minuten later ben ik op de top van de berg. Ik zie een bestelbusje langs de kant van de weg met en zeil om onder te schuilen. In het bestelbusje zit een mannetje dat koffie, blikjes, repen en fruit verkoopt. Een absoluut wonder. Ik koop een bak koffie en twee bananen en trek alle natte bovenkleding uit en doe een warme trui en regenkleding aan. Ik wordt weer warm. Daarna begint de afdaling, langs diepe ravijnen waar ik beneden mij allen maar mist zie. Ergens passeer ik de grens tussen Frankrijk en Spanje die met een fontijn is gemarkeerd. Maar water is nou net datgene wat ik niet nodig heb. Ik wil zon of in iedergeval droog weer!

Na een zeer lange, steile en glibberige afdaling arriveer ik in Roncevalles.
De refugio is ondergebracht in een klooster. Integenstelling tot wat het lijkt is het vanbinnen zeer modern. lange zalen met slaapcompartimenten, prachtige sanitaire voorzieningen en een wasserette gerund door vrijwilligers waar je voor € 2.70 je was kan laten doen, 2 uur later kun je het droog en wel ophalen. En ze hebben een kamer vol internetaansluitingen van waar ik nu gelijk gebruik maak.
Ook heb in Siriane weer ontmoet, zij was ongeveer 5 minuten voor mij in Roncevalles aangekomen, helemaal kapot.
Straks ga ik een hapje eten voor € 9,00 en vanavond om 20.00 uur naar de pelgrimsmis die zeer speciaal schijnt te zijn.


  • 13 September 2012 - 15:31

    Veronica :

    wat een belevenissen. mooi en spannend!

  • 13 September 2012 - 15:59

    Christa:

    Hoi Liefie,
    Hier loopt alles zijn gangetje hoor. Het weer is hier vandaag heerlijk, lekker in dezon gefietst en gezeten, dus voor het weer hoef je niet naar Spanje, ben blij dat je heelhuids in Roncevalles bent aangekomen.Alleen erg jammer dat je nu net mijn smsjes niet kunt ontvangen.
    Dag liefie, fijne avond en alvast welterusten.

  • 13 September 2012 - 19:11

    Ronald:

    Het ome Erik, goed te horen dat de koop eraf is! Die avondmis zal je goed doen... Groet, ome Ronald.

  • 13 September 2012 - 21:02

    Hans Oosterwijk:

    Ha de Erik,

    Wat leuk om jouw verslagen te lezen.Het is vast een hele mooie ervaring. Wens je veel loopplezier en geluk en het gaat je zeker lukken!

    Groet,

    Hans

  • 14 September 2012 - 15:10

    Annebert :

    klinkt spannend en goed Erik. kijk goed om je heen, alle magie op die plek. nu, en daar... niet voor niets. ik volg je.XX

  • 14 September 2012 - 23:24

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Erik,

    Hoe smaakte de forel? En de frietjes? Je loopt op een prachtig pad...!
    Geniet van elke stap.
    Hasta luego

    Buen Camino,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 52992

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: