Dag 23 Villar de Mazarife - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 23 Villar de Mazarife - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 23 Villar de Mazarife - Astorga

Blijf op de hoogte en volg Erik

04 Oktober 2012 | Spanje, Astorga

Vanmorgen om 6.30 opgestaan en na een goed ontbijt om 7.05 vertrokken. Het is nog donker maar gelukkig niet zo koud. De erste 15 kilometers gingen snel.

In Hospital de Orbigo kwam ik Jörg en Manuela weer tegen. We hebben samen koffie gedronken en daarna gedriëen de weg vervolgd. Bij het volgende dorpje, om 10.45 alweer gestopt om te lunchen. Een lekker broodje met tonijn, tomaat en gebakken kaas genomen. Weer 2,6 km. later wilden mijn Duitse vrienden alweer stoppen, ditmaal voor een wijntje, alvorens een zware klim begon.

Dat zag ik niet zitten, we hadden nog 13 zware kilometers voor de boeg. Ik heb afscheid genomen en gezegd dat ik ze later op de dag wel bel om te kijken waar ze uithangen.

In een rap tempo de laatste heuvels beklommen, het werd behoorlijk warm. Om 14.15 bereikte ik Astorga. Ik zit in een herberg midden in het centrum. Even gedouched, wasje gedaan en ga om 17.00 het plaatsje even verkennen. Er stat hier ook een prachtig kasteeltje, gebouwd door Gaudi, met een museum over de pelegrino´s (de pelgrims)

Na lang op internet gezeten te hebben, o.a. gekeken naar hoe de Yankees de play-offs hebben bereikt, heb ik daarna het Palacio de Gaudi bezocht. Ik mocht nog net naar binnen, want het museum zou om 18.00 sluiten. Wat een verbluffende schoonheid, zoveel licht en ruimte, zoveel sierlijkheid. Ik was er erg van onder de indruk.

´s Avonds gegeten met vier Duitsers, naast Jörg en Manuela schoven ook Karl en Anke aan. Het pelgrimsmenu bestond uit salade met tonijn, biefstuk met gebakken aardappelen en een flan (puddinkje met caramelsiroop). Het smaakte ons prima en het was erg gezellig aan tafel. Toen snel naar de herberg om de was van de ljn te halen en om m´n camera, de batterij was helemaal leeg, weer op te pikken. Hij was er gelukkig nog. Om 22.15 was het tijd om het stapelbedje op te zoeken.

• 04 Oktober 2012 - 16:41

Chris:

Hoi liefie,
    Welk eem opbeurende foto (nr.4) het onbekende graf van een pelegrino?
    Kerk/kasteen van Gaudi is prachtig.
    Dat jij dat wijntje niet zag zitten! Denk om je vocht he? :)

• 04 Oktober 2012 - 16:50

Erik Kluver:

Ja, bij het graf stond zelfs een etalagepop, aangekleed met wat pelgrims hadden achter gelaten. Die etalagepoppen gebruiken ze hier als vogelverschikkers op de velden. Ik haal m´n vochttekort vanavond wel weer in. Denk jij ook om je vochtinname? Nu eerst op museumbezoek, spreek je later. Kus.

• 04 Oktober 2012 - 20:40

Willem Jan:

Hoi!
    Zo te lezen pak je het lopen weer op zoals het je past: gedisciplineerd. Ben ook erg benieuwd naar je culturele ervaringen!

• 04 Oktober 2012 - 22:30

Iris:

Pap!!!
    Dat baardje kan echt niet hoor! ver-schrikke-lijk!
    Dat word flink scheren oude man!
    Spreek je van de week weer xxx