Dag 25 Rabanel del Camino - Molinaseca - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 25 Rabanel del Camino - Molinaseca - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 25 Rabanel del Camino - Molinaseca

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Oktober 2012 | Spanje, Molinaseca

Vanmorgen toch gezond weer op. Ik ben vrij lang blijven liggen want het was erg rustig. Na een, ditmaal zelfgemaakt, ontbijtje om 8.15 op pad gegaan.

In Foncebadón Jörg en Manuela weer ingehaald en samen naar het Cruz de Ferro gelopen.Tijdens de laatste klim prachtig uitzicht over de bergen. Toen we bij het Cruz de Ferro aankwamen was er net een bus met dagjesmensen gedropt, dus we hebben maar even gewacht met het neerleggen van onze stenen totdat de meute weer verdwenen was. Zo´n plechtig moment moet in alle rust, en alleen in het bijzijn van "ware" pelgrims gebeuren.

Nadat ik mijn steen had neergelegd en nog wat foto´s had genomen zijn we doorgelopen. De reisgids gaf aan dat het vanaf het Cruz de Ferro makkelijk naar beneden zou zijn. Ja, voor auto´s!!! Het was bijna 18 km. afdalen over kleine, steil naar beneden lopende weggetjes. Supergevaarlijk vanwege de vele losliggende kiezels, soms was de weg zo slecht dat je stapje voor stapje van de ene op de andere steen moest springen. Het was een ware aanslag op de knieën. Onderweg nog even koffie gedronken bij een vage figuur die dacht dat hij één van de laatste echte tempeliers was, compleet met zwaard en op crocs. Inmiddels was ik doorhet afdalen het contact met Jörg en Manuela weer verloren, ik zie ze wel weer ergens.

Na deze lange, vermoeiende afdaling was ik blij dat ik op het eindpunt van vandaag, Molinaseca, aankwam. Gelijk een biertje en wat gebakken inktvisringetjes besteld om dat te vieren. Daarnanaar Albergue Santa Marina gegaan en lekker gedouched.

Zo, de etappe van vandaag zit er weer op, eens even kijken of er in dit plaatsje nog wat te beleven valt.

Nadat ik even watgeld uit de muur had getrokken en wat boodschappen had gedaan, heb ik samen met Jörg, Manuela en nog vijf andere Duitsers eerst op een terrasje gezeten en daarna naar een restaurant geweest. Vanavond als voorafje doperwtjes a la paysanne, en als hoofdgerecht een cordon bleu met een gebakken eitje en patatjes. een stukje amandeltaart toe. Om 21.30 ben ik terug gegaan naar de herberg, heb nog met een groepje mensen wat liedjes gezongen totdat een ouwe baas om 21.50 kwam klagen dat we teveel lawaai maakten, toen het groepje daarop besloot om maar uiteen te gaan ben ik maar gaan slapen.

• 06 Oktober 2012 - 17:26

Annebert :

Prachtig Erik! ik geniet mee met volle teugen. XX

• 06 Oktober 2012 - 17:51

Chris:

Hoi Liefie,
    Als je je baard laat staan zie je er binnenkort ook uit als die tempelier :)

• 06 Oktober 2012 - 21:46

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Kluuf,

Wat maak je veel mee onderweg, geweldig om het allemaal te lezen!
    Deze 18 km lange afdaling naar Molinaseca is een feest, een van de mooiste stukken van de Camino Francés. Smalle, steile rotspaadjes met veel losse stenen, lastig, maar deze weg door de bergen met zijn uitzichten is fantastisch! Je daalde van 1100 meter naar 540 meter over een lengte van 8 km. In Molinaseca kwam je over de oude brug, linksaf, in mooie oude straatjes. Je slaapt/snurkt in een refugio net buiten het dorp. Als het druk is staan er ook bedden buiten op de (houten) veranda!
    Je hebt ook kennis gemaakt met Thomas, de Tempelier, een beschermer van de Camino de Santiago!
    Bij zijn bouwsel, waar veel borden staan met steden met afstanden over de hele wereld, kan je zelfs (sterke) koffie krijgen en overnachten!
    Geniet nog maar van het laatste stuk, het is slechts 208 km naar SdC.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 07 Oktober 2012 - 10:34

Jolanda:

Schitterend de foto van de tempelier. Die man is echt blijven steken in de tijd.

Groetjes,

Jolanda

• 07 Oktober 2012 - 14:40

Anneke De Oma Van Ritchie:

Mooi hoor Erik groetjes anneke.