Dag 26 Molinaseca - Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 26 Molinaseca - Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 26 Molinaseca - Villafranca del Bierzo

Blijf op de hoogte en volg Erik

07 Oktober 2012 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vanmorgen ruw gewekt door een knakker die het grote licht om 7.00 aandeed, hallo, het is zondag!!!
Verder slapen was er dus niet meer bij, dus om 7.45 al in de benen. Tot ong. 9.00 gelopen en toen een zelfgemaakt ontbijtje en wat fruit genomen, en een pakje sinaasappelsap. Om 10.00 was ik in Ponferrada, een oude vestingsstad met een enorm slot waar vroeger de Tempeliers zaten. Tegen één uur was ik al in het eigenlijke eindpunt Cacabelos.

Omdat het zo gemakkelijk ging besloot ik alvast enige kilometers van de moeilijke klim van morgen te doen en door te lopen naar Villafranca del Bierzo. Ook de naam trok me wel aan. Het was erg warm en zwaar, maar wel erg leuk, dwars door de vele wijnvelden waar de lokale bevolking de oogst aan het binnenhalen was. De pelgrims die voorbij kwamen kregen trosjes blauwe en groene druiven, zo van de struik. Ze waren heerlijk zoet, vooral de groene.

Na nog een tijdje samen met twee Polen, Geray en Sylvia, te hebben gewandeld zit ik nu in Albergue Ave Felix, een beetje een vrijbuitersnest, een allegaartje, erg simpel maar wel leuk voor één keer. Het wordt steeds warmer, ik ga de koelte opzoeken en daarna naar het stadje om Bier en zo te drinken.

Het stadje Villafranca del Bierzo bevat bijzonder veel kerken en wordt daarom ook wel "Klein Santiago" genoemd. Nadat ik het stadje even had doorgelopen ben ik op een terrasje gaan zitten en heb een enorme salade en een enorm glas bier besteld. Het werd steeds warmer, de temperatuur liep op naar 35 graden in de schaduw!

Om 19.00 had ik wederom honger. Twee Australische dames, Trish en Claudette, die ik onderweg ook al een keer was tegengekomen, kwamen bij mij zitten en gedrieën hebben we gedineerd. Ik had een vleesschotel vooraf en daarna kipfiletjes met patat. Als dessert een flan. Het was zo idioot druk op het terras dat de obers het nauwelijks bij konden houden. Opeens kwamen ook Jörg en Manuela het terras op, ze waren pas om 18.30 in het plaatsje aangekomen. Samen hebben we nog een flesje wijn achterover geslagen. Om 22.00 moest ik terug naar de herberg want mijn was moest nog van de lijn. Die moest eraf voordat om 22.30 alle lichten uitgingen.

  • 07 Oktober 2012 - 17:02

    Emmelien Holwerda:

    Hallo Meneer Kluuf.
    Wat een leuke verhalen schrijf je.Je doet het toch maar, wat een wandelingen!
    Ron en ik doen je het niet na.
    Ik wens je nog heel veel plezier, sterkte en veel succes.
    Groetjes van Emmelien.

  • 07 Oktober 2012 - 19:00

    Mark Steffens:

    Beste Kluuf,

    als je Bier met een hoofdletter gaat schrijven, moeten we ons dan zorgen gaan maken?

    Leuke verhalen, kort en krachtig. Ik blijf je volgen en wens je veel succes met de laatste loodjes.

    Groet uit Noorwegen

  • 07 Oktober 2012 - 20:01

    Willem Jan:

    Als je weer thuis bent, vraag ik je álles over de Tempeliers. Je schrijft er nu een paar keer over - en ik weet er bijna niets van... Ik ben benieuwd!

  • 07 Oktober 2012 - 20:24

    VERONICA :

    hoi erik is dat allemaal de tempranillo druif, die is er volgens mij heel veel in noord spanje?? dat is een lekkere, voor heerlijke wijn!
    geniet ervan en wij proosten hier ook op jouw succesvolle tocht, wel genieten he!

    ps ben jij terug op 28/10 misschien kunnen we iets vieren? `WJ51



  • 07 Oktober 2012 - 22:08

    Ans Zonneveld:

    Hoi Kluuf,

    ben even door je verslagen gegaan, geweldig zoals je alles beschrijft en meemaakt. Ga zo door. Zelf ben ik in voorbereiding, april 2013 ga ik de tocht "doen".
    Ben wel in training hoor, niets doen voelt niet. Ik heb er reuze zin in. Ik blijf je volgen en verder heel veel plezier, mooi weer en succes, Buen Camino, Ans
    ansaande wandel.waarbenje.nl

  • 07 Oktober 2012 - 22:08

    Ans Zonneveld:

    Hoi Kluuf,

    ben even door je verslagen gegaan, geweldig zoals je alles beschrijft en meemaakt. Ga zo door. Zelf ben ik in voorbereiding, april 2013 ga ik de tocht "doen".
    Ben wel in training hoor, niets doen voelt niet. Ik heb er reuze zin in. Ik blijf je volgen en verder heel veel plezier, mooi weer en succes, Buen Camino, Ans
    ansaande wandel.waarbenje.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: