Dag 29 Triacastela - Barbadelo - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 29 Triacastela - Barbadelo - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 29 Triacastela - Barbadelo

Blijf op de hoogte en volg Erik

10 Oktober 2012 | Spanje, Sarria

Vanmorgen al vroeg vertrokken want ik ga via Samos, war een groot klooster schijnt te staan, naar Barbadelo. Een tocht van ruim 30 km.

Om 9.30 kwam ik in Samos aan, het klooster ging pas om 10.00 open, tijd voor een bakkie. Toen ben ik om 10.15 naar het klooster gegaan. De entree was € 3,00 en daarvoor kreeg ik een privé rondleiding van bijna drie kwartier. Het klooster voor mannen, er wonen nog 14 oude monnikken, was prachtig. Binnen waren alle muren beschilderd met bijbelse tafrelen. Ook de kerk was reusachtig mooi. Na deze indrukwekkende moest ik nog ruim twee uur door de bossen lopen om weer op de hoofdroute te komen naar Sarria. Daarna ben ik doorgelopen naar Barbadelo, een boerengehucht. Ondertussen was het gaan miezeren, je wordt niet drijfnat maar wel koud, dus de herberg Casa de Carmen die hele goede voorzieningen heeft was een uitkomst. Niet veel later kwam het clubje waarmee ik gisteren aan tafel zat ook binnen. Er is buiten deze herberg niets anders dus nu zitten we met z´n allen in een gemeenschappelijke ruimte met bier en wijn, dus we vermaken ons best.
Ook mijn twee Duitse vrienden zijn net binnen komen lopen.

Vanavond hebben we eerst buiten op een bankje gezeten en een bier en wijn feest gehad. Dit is omdat dat het enige vocht is dat je kunt vertrouwen, het bevat alcohol wat de bacteriën dood!

Om 19.00 zijn we voor de maaltijd naar binnengegaan. Er was enige verwarring bij de serveerster wie wat nu precies besteld had maar uiteindelijk had ik m´n macaroni met kaas vooraf en "oma´s" sudderlapjes met worteltjes, doperwtjes en patatas als hoofdgerecht. Een stukje roomijs toe. Daarna nog gezellig zitten natafelen en met de hele groep afgesproken dat niemand voor 7 uur zal opstaan of z´n tas gaat pakken.

• 10 Oktober 2012 - 19:02

V.:

mooie foto's Erik,
    zo op het kaartje te zie ben je er bijna, of is dat vertekend?
    veel sterkte met de laatste lootjes.
    groet V .

• 10 Oktober 2012 - 19:14

Willem Jan:

Mooi om te lezen dat de (privé) rondleiding indrukwekkend is geweest! Je bent volgens mij op de goede weg! En te oordelen naar foto 9 ben je goede maatjes met de bewakers van de herberg.

• 10 Oktober 2012 - 21:03

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Erik,

Je gaat als een speer, nog maar 107.000 meter naar SdC...
    Je zal morgen goed merken dat het drukker op je pad is. Sarria, ligt 113 km voor SDC. Daar vertrekt zo'n 25 % van de pelgrims die in Santiago de Compostela aankomen. Spaanse studenten krijgen (extra) studiepunten als zijn kunnen aantonen dat zij de laatste 100 km hebben gelopen. En dit kunnen
    aantonen met een Compostolaat! Je zal zien/merken, dat zij daar zij creatief mee omgaan. Zij dienen wel dagelijks 2 sellos in hun credential te laten plaatsen!
    Je loopt morgen door een heel mooi oud bos met prachtige eiken. Ook over mooie slingerpaadjes met Keltische stenen muurtjes en mooi ouderwets landbouwgebied met maïs.
    De route gaat over sappig groene heuvels, door kleine boerendorpjes langs hoeven en kerkjes, over holwegen, beekjes en onder oude eikenbomen door. Puur genot.
    De holwegen (die hier Corredoira heten), stapplaatsen over riviertjes en met ommuurde paden van opeengestapelde keien werken als voortdurende tranquillizer. Wat een genot, wat een rust!
    De corredoira wordt vochtiger door de bebossing. Deze paden doen bij regen tevens dienst als waterloop. Bij het gehucht Brea kom je voorbij de 100-kilometerpaal.
    Verder gaat het pad over bochtige corredoira’s en ‘n asfalt weg, vervolgens is het dal van Miño dat je aankondigt bij het stuwmeer van Beleesar van Portomarín in de buurt te komen. Dan de brug bij Portomarin over. Om de stad in te komen dien je een oude stadstrap met 45 treden te betreden.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 11 Oktober 2012 - 10:41

Emma:

Hé Erik!

Hoe gaat het met je? En met de knieën? Je doet het hartstikke goed, hoe lang denk je dat je nog zal lopen?

Veel wandel-plezier!

Liefs Emma

• 11 Oktober 2012 - 18:10

Han :

hoi eric,
    volg je elke dag, ben best wel een beetje jaloers op je.
    niet op het lopen maar wel wat je elke dag meemaakt.
    nog even vol houden en een goeie reis verder.
    gr han en bea.

• 11 Oktober 2012 - 22:57

Ronald:

Hee Erik, je begint een beetje op Dirk (Koot en Bie) te lijken... Goed te lezen dat het je zo goed af gaat, en er duidelijk van geniet. Het is je gegund! Groeten uit het Zwarte Woud! Ronald.