Dag 33 Pedrouzo - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 33 Pedrouzo - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 33 Pedrouzo - Santiago de Compostela

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Oktober 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag zijn we na het ontbijt pas om 9.30 van start gegaan. De laatste loodjes zijn het zwaarst, nou zo is het ook. Het was net voordat we begonnen gestopt met regenen maar het zag er nog wel dreigend uit. De poncho was dus onder handbereik en de hoes was ovr de rugzak.

Tot nu toe hadden we, om te weten hoe ver we nog moesten, gericht op de vele stenen die aangaven hoe ver het nog was tot Santiago, maar nu waren de stenen plotseling verdwenen (gejat door pelgrims?) dus moesten we schatten. Na ruim 2 uur lopen zijn we koffie gaan drinken in Lavacolla. Toen moesten we nog iets van 11 km.

Tot Monte Gozo, net buiten Santiago bleef het stijgen en dalen in de bossen en in de kleine plaatsjes, daarna daalden we af naar de stad. Eerst door de buitenwijken en uiteindelijk waren we in het centrum, nog een paar trappen op naast de kathedraal en toen waren we om 15.00 op het plein voor de kathedraal. Missie volbracht!!!

We hebben eerst foto´s gemaakt en zijn toen de kerk ingegaan om het beeld van St. Jabob te omarmen en dank te zeggen dat we veilig en zonder ziektes of gebreken waren aangekomen.

Daarna zijn we naar het Pelgrimsburo gegaan om onze Compostella (het certificaat dat we de Pelgrimstocht hebben volbracht) op te halen. Ik heb maar gelijk een stevig kokertje gekocht om hem heel te houden.

En toen hadden we honger. Op een terrasje pulpo (inktvis) gegeten en er maar en flesje wijn bij open laten trekken. Proost, we hebben het gehaald.

Om 16.30 heb ik een pension gevonden met een eenpersoonskamer. Gedeelde douche en wc maar dat geeft niet, even snel opgefrist en de was gedaan en toen terug naar het plein om info te vergaren voor de tocht naar Finisterre. Op de weg naar de VVV kwam ik Matt en Brittany tegen. Samen hebben we een biertje gedronken en geproost op de aankomst, de VVV was toch dicht, morgen daan maar opnieuw proberen.

Om 17.30 had ik een afspraak met Jorg en Manuela voor de kerk. We qwilden wel als afsluiting naar de pelgrimsmis. Jammer genoeg was het geen pelgrimsmis, maar een gewone mis, het grote wierrookvat wat normaliter door de kerk wordt geslingerd bleef dus roerloos hangen.

Na de mis(ser) heel veel oude vrienden ontmoet op het plein voor de kerk. Alison, Mario en Kim, Daniel en Sylvia, Canadezen, Fransen, Italianen Duitsers, alemaal onderweg tegengekomen en nu hier weer ontmoet. Uiteindelijk zijn we, Jorg, Manuela en ik, met twee andere Duitsers, Gunther en Holger en een Frans-Zwitserse, Helene, gaan eten.
Gemixte sla en Gamba´s a la Plancha, koffie toe en toen een afzakkertje.
Om 23.45 rolde ik tevreden mijn bed in.

• 15 Oktober 2012 - 17:06

Annebert:

tsjeesusss Erik, goed gedaan jochie!! WOW, #trots....XX

• 15 Oktober 2012 - 17:44

Robin:

Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik, Go Erik,

• 15 Oktober 2012 - 20:02

Fieke Vlaar:

Geweldig Erik wat een prestatie,doe het je niet na, en genoeg verhalen om aan iedereen te vertellen, we moeten er maar eens voor gaan zitten en natuurlijk met een goed glas wijn.

• 15 Oktober 2012 - 20:55

Willem Jan:

Mooie tocht man! En dan tóch in de armen van een heilige eindigen... ook mooi!!

Pas je op voor de Atlantische Oceaan? Koud en sterke stroming - bijna was ik meegesleurd toen ik dacht eventjes te gaan zwemmen in Portugal - de Noordzee kende ik immers en dit was ook zee, alleen een stukje zuidelijker...

Wij zijn zojuist terug van een lang week-einde Frankrijk. Twee ooms van mij bezocht - ben moe en zeer voldaan. Ke je het verhaal van de Catharen?

• 15 Oktober 2012 - 22:11

Herman:

Hoeree voor Kluuf, normaal op zijn hurken en nu toch maar even een prachtige prachtige wandelactie. Mooi gedaan en nu op naar de zee.

• 16 Oktober 2012 - 09:23

Monique Wehnes:

Fantastisch, gefeliciteerd, het is volbracht!
    Nu als toetje naar de zee, veel plezier nog

• 16 Oktober 2012 - 10:28

Jolanda:

Erik van harte gefeliciteerd met het halen van de eindstreep.

• 16 Oktober 2012 - 11:08

Han Bea:

Eric ,grote klasse neem diep me'n petje voor je af.
    we spreken elkaar nog. gr Han en Bea

• 17 Oktober 2012 - 10:04

De Oma Van Ritchie:

Hallo Erik GEFELICITEERD gr anneke

• 17 Oktober 2012 - 11:17

Chris:

Hoi liefie,
    Geweldig dat je je doel behaald hebt en dat je nog power over hebt om nog door te lopen, ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
    Ten Kate vroeg me gisterochtend of ik niet mee had willen lopen, nou dan had je mij na 100 meter al kunnen dumpen waarschijnlijk maar wat heb ik (en had ik al) respect voor jou.
    Je weet hoe trots ik op je ben he?
    Misschien voor jou ook wat meer rust nu ik hier ben en kan zorgen dat ik je maandag wel kan ophalen van Schiphol.
    Dag liefie, doe voorzichtig he op die laatste kilometers en zuip je geen alcoholvergiftiging.

• 17 Oktober 2012 - 19:15

Leny & Pim:

Erik,

Wat een prestatie!
    We zijn benieuwd naar jouw verhalen onder genot ben een koud biertje!!!

Je bent een kanjer!

Behouden thuiskomst en een fijne vakantie met Christa.

Leny & Pim.