Dag 16: Pontedeume - Betanzos - Reisverslag uit Betanzos, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 16: Pontedeume - Betanzos - Reisverslag uit Betanzos, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 16: Pontedeume - Betanzos

Blijf op de hoogte en volg Erik

29 September 2019 | Spanje, Betanzos

‘T is zondag dus uitslaapdag. Vanmorgen pas om 8.30 opgestaan en om 9.00 het pension verlaten, er was nog helemaal niemand dus ik heb het geld en de sleutel maar op de slaapkamer achergelaten. Een pelgrim moet oprecht zijn.
Na een kopje koffie en een glaasje jus d’orange begonnen asn de tocht, gelijk een pittige beklimming van zo’n 200 meter, het zou gaan regenen dus ditmaal was ik voorbereid en had de regenbroek al aangetrokken. Om 10.00 begon het inderdaad te regenen en heb ik ook de schoenhoezen nog aangetrokken.
Gevolg was dat de voeten droog bleven, de rest, onderbroek, korte broek en shirt werd toch nat van de transpiratie. Ik had het in ieder geval niet koud.
Na twee korte pauzes kwam ik om 14.30 aan in Betanzos, ook weer zo’n mooi plaatsje aan de monding van de Rio de Betanzos die uitloopt in zee.
Een kwartiertje na mij kwamen de vijf Portugezen, Gomez, Sylvia, Sao, Elvira en Madelena aan. Na ons opgefrist te hebben zijn we naar het centrum gelopen omdat we honger hadden. Probleem is echter dat alles tot zeven uur dicht is en dat de Spanjaarden in die tijd koffie drinken met een koekje erbij, niet echt hongerstillend. Gelukkig vonden we na een kwartiertje zoeken een café die ook wat te eten kon maken.
Het werd voor mij een menu met hamburger, omelet, Russische salade, patatjes en een gewone salade ernaast. En een paar cana’s, oftewel glazen bier van de tap. Daarna nog twee afzakkertjes genomen in een cafeetje naast de albergue.
Ik denk dat ik vannacht overal doorheen slaap.
Morgen de laaste zware etappe, 24 km, maar alleen maar omhoog, tot 500 meter stijgen en we zitten nu op 25 meter boven zeeniveau. Gelukkig schijnt het morgen de hele dag droog te blijven, maar je weet ‘t nooit. Ik ga jullie er morgen alles over vertellen. Buenos noches.

• 29 September 2019 - 21:23

Willem En Veronica:

hoi Erik, Het is erg leuk om elke avond je dagbelevenissen voor te lezen aan Willem!!
    morgen een mooie tocht en geniet van het mooiere en hopelijk droge weer. laat de regen en de storm maar bij ons..... wij zitten lekker hoog en droog!! groetjes.

• 29 September 2019 - 22:08

Christa:

je bent er bijna...... en zo te zien geniet je er
    nog steeds enorm van. Ook ontbreekt je gelukkig niet aan de heerlijke
    versnaperingen. Succes morgen met de zware
    etappe. Veel plezier weer morgen.

• 30 September 2019 - 05:52

Ron:

Hoi Kluuf,
    Met plezier je belevenissen weer gelezen dit jaar.
    Wat een avonturen, respect voor de wijze zoals je dit doet.

Succes met de laatste “zware” etappe.

Ron & Emmelien

• 30 September 2019 - 08:50

Lies:

wel gezellig dat die Portugezen er ook weer waren, dat eet tenminste een stuk gezelliger dan in je eentje.
    Ik hoop dat je geen zere kuiten hebt van al dat berg beklimmen :). Nou hele mooie tocht vandaag, met hopelijk een gezellig zonnetje erbij, houdt vol he!!

• 30 September 2019 - 18:21

Jolanda:

Hoi Erik,
    Het is heel erg leuk om je reisverslagen te lezen. Je ontmoet leuke mensen. Ieder met zijn eigen verhaal. Het geweldige eten. Jammer dat het weer tegen valt. Succes met de laatste loodjes. Groetjes.