Dag 15 Ferrol - Pontedeume - Reisverslag uit Pontedeume, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 15 Ferrol - Pontedeume - Reisverslag uit Pontedeume, Spanje van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 15 Ferrol - Pontedeume

Blijf op de hoogte en volg Erik

28 September 2019 | Spanje, Pontedeume

Ja hoor, t bekende werk 7.30 opstaan, desayuno nemen in het dichtstbijzijnde café, en karren maar. Om 8.00 aan mijn tocht begonnen. Het was droog en het zou vandaag onbewolkt worden dus alle regenkleding incl. jas zat in de rugzak. Eigenlijk best wel fris zo ‘s morgens vroeg, de mist moest nog optrekken.
De tocht ging voornamelijk om Ria de Ferrol, de delta die uitkomst in zee. Ik had er goed de pas in en kwam om 9.30 bij het Monesterio de Xubia aan. Hier wilde ik graag een stempel halen voor op m’n kaart. Om 10 uur zou het klooster te bezichtigen zijn, dus vooruit, een half uurtje pauze.
Om 10.00 kwam er een aftands autootje asn rijden mrt een oude senorita erin. Ik dacht da’s mooi op tijd! Maar het bleek enkel de werkster, uit haar Spaans kon ik alleen Tardes opmaken, wat zoveel betekend als Namiddag. Ja, daar had ik geen zin an.
Dus maar weer doorgelopen en een stempeltje gehaald bij de Albergue van Neva, ook al bleef ik daar niet slapen.
De volgende pauze was om 12 uur in Fene, daar een broodje Serranoham gegeten, en toen de berg beklommen naar Cabanas en Pontedeume. Ik kwam daar om 14.15 aan en de herberg zou pas om 16.30 opengaan. Tijdens het drinken van een biertje heb ik maar een kamer in een pension gereserveerd, daar kon ik gelijk terecht. Wederom een hele ruime kamer met twee twijfelaars en een eigen badkamer. Boven een restaurant maar het eten gebeurt hier ‘s middags dus ‘s avonds is het bijns uitgestorven.
Pontedeume is een schitterend stadje,a la Santiago, met oude gebouwen rond kleine pleintjes en nauwe straatjes. Het ligt aan de monding van de Eume die uiteindelijk bij Coruña de oceaan in stroomt.
Tijdens mijn rondje door de stad werd ik aangesproken door Amerikaanse pelgrims die blijkbaar dachten dat ik een Spanjaard was. Na ze uitgelegd td hebben dat ik ook maar een eenvoudige pelgrim was zijn we wat gaan drinken, waar ik ook Elise ontmoette, wederom van Duitse origine. ‘s Avonds hebben we, met nog vijf Portugezen er bij tapas gegeten. In had Mejillones a Vapor (gekookte mosselen), croquettes con patatas en Zamburiñas (zeeslakken in pittige saus) met een copa vino tinto de la casa.
Nu op de kamer nog even wat lezen. Morgen slaat het weer weer helemaal om, met de hele dag buien in het vooruitzicht. Ik brn voorbereid, heb alle regenkleding al klaar liggen en hoef maar 20 km te lopen dus dat gaat wel lukken. Truste allemaal, tot het volgende verhaal.

  • 29 September 2019 - 20:39

    Lies:

    He Erik, ik ben weer terug in Bennebroek dus kan weer reageren :). Dat met die honden dat lijkt me niet echt relaxed gelopen te hebben :(. Wel jammer dat je zo regelmatig, regen hebt, het lijkt Nederland wel :), je zat toch in Spanje?? veel succes nog met je tocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: