Dag 18: São João da Madeira - Porto - Reisverslag uit São João da Madeira, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 18: São João da Madeira - Porto - Reisverslag uit São João da Madeira, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 18: São João da Madeira - Porto

Blijf op de hoogte en volg Erik

05 Oktober 2021 | Portugal, São João da Madeira

Vanmorgen om weer om 7.15 opgestaan want om 7.30 werd het ontbijt geserveerd, althans het stond klaar. In m’n beste Portu/Spaans een kleine koffie zonder melk besteld. Er was een croissant met boter en jam en de stond een muffin met noten die ik maar heb laten staan. Muffins met note smaken kl…!

Daarna, met de regenjas aan, want het is zwaar bewolkt en het miezert, en de telefoon op Google Maps in de hand. Omdat mijn hostel een flink eind van de Camino route ligt, ben ik gisteren de laatste km met behulp van Google Maps op de plaats van bestemming gekomen. Dat zelfde doe ik nu weer, ik neem de snelste weg om weer op het rechte pad te komen.
Google laat me niet in de steek en na 3,5 km binnendoor zit ik weer keurig op de juiste weg.
De dag werd gekenmerkt door miezerbuien, om 10.00 bij de eerste pauze toch maar de regenjas uitgedaan want door het zweten was ik net zo klam als dat ik zonder jas zou hebben gelopen.

Na nog één zware klim zo’n 10 km voor Porto kwam ik om 14.00 Porto binnen via de Ponte de D. Luis I, over de Rio Douro, die het oude Porto met het nieuwe, dat overigens Vila Nova de Gaia heet, verbind. Omdat het hostel pas om 15.00 open was om in te checken heb ik eerst de Sé Cathedral bezocht en beklommen. Gewoon met de rugzak op! Naar boven voor een schitterend uitzicht over heel Porto en de wijde omgeving. Natuurlijk een stempel gehaald, een foto gemaakt van de finishpaal van deze tocht en genoten van de omgeving.

Porto bruist! Daarna even 10 minuten lopen naar het hostel en exact 15.00 drukte ik op de bel. Een mooie, gedeelde, ruimte met 2 stapelbedden. Wel voorzien van electra en een lampje.

Vanavond trof ik Peter om 19.00 bij het Sáo Bento station, een prachtig oud treinstation bekleed met enorme mozaïek wanden. Samen zijn we een hapje gaan eten in een klein restaurant. Ik had Arroz de Tamboril com Gamba’s, rijst met zeeduivel en gamba’s, een soort Paella, daarbij een vinho tinto en als dessert Crème Brûlée, één van de lekkerste die ik ooit gegeten heb, samen met een glaasje rode Port.

Daarna afscheid genomen van Peter, want hij gaat morgen verder met de Camino, en op een terrasje nog een biertje genomen om te luisteren naar een straatmuzikant. Porto bruist maar is wel toeristisch en dus prijziger dan wat ik tot nu toe gewend was. Desondanks is het nog steeds stukken goedkoper dan in Nederland.

  • 06 Oktober 2021 - 08:04

    Robin:

    Well done beste Kluuf!

  • 06 Oktober 2021 - 09:18

    Veronica Reyns:

    Super ! doel gehaald, gefeliciteerd, geniet nog even van bruisend Porto .
    Verheugen ons op fotoboek, verhalen en glaasje port! ( voor dat laatste kunnen wij zorgen!) WJ en V

  • 06 Oktober 2021 - 09:33

    Sophia Vlaar:

    Erik ik ben erg onder de de indruk van de manier waarop je vandaag weer beschrijft, en ook dat het elke dag weer een genot was om je reisverslagen te lezen. Nog even genieten van wat Porto je te bieden heeft, en dan zie ik je als je vrijdag weer thuis bent .

  • 06 Oktober 2021 - 10:13

    Ada:

    Camino voldaan. Nu nog even toeristisch doen, geniet er van en alles overdenken hoe het ging.
    Groeten Ada en Henk van Houten.

  • 07 Oktober 2021 - 14:04

    Lies Schilp:

    Topper !!!!! je hebt het gehaald, nu lekker met de voetjes omhoog en uitrusten voordat je weer bij HTB door de gangen loopt te rennen. :) :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: