Dag 19: Sightseeing in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 19: Sightseeing in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 19: Sightseeing in Porto

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Oktober 2021 | Portugal, Porto

Vanmorgen was er om 9 uur ontbijt, broodjes met ei en met kaas, tomaat en komkommer. Gewone koffie, melk en vers fruit. Niet slecht.

Toen aan mijn programma begonnen. Eerst naar de Torre dos Cléricos , gebouwd in 1750 De toren m zit vast aan de Igreria dos Cléricos en is één van de mooiste manieren om Porto van uit de hoogte te bekijken. Hij is 75 meter hoog en opgebouwd uit graniet. In begin 1900 hebben twee acrobaten hem via de buitenkant beklommen, onder grote belangstelling. De kerk, en ook de toren zijn helemaal in de late barok stijl, met veel ornamenten.

Daarna wilde ik naar een erg bekende boekwinkel, de Livraria Lello, maar er stond al een rij van zeker 200 man om naar binnen te mogen. Dus dat onderdeel komt morgen of vrijdag aan de beurt.

Vervolgens ben ik via de smalle straatjes naar het Palacio da Bolsa gewandeld. Het is in de tweede helft van de negentiende eeuw gebouwd als handelscentrum, tot 1911 is het zelfs een beursgebouw geweest. Nu is het alleen nog geopend voor rondleidingen in groepen en voor officiële ontvangsten. Diverse koningen en presidenten zijn hier al ontvangen. Het hoogtepunt in dit paleis is de Arabische Salon (Salão Árabe) geheel geïnspireerd op de Moorse stijl.

Daarna ben ik naar de, tegen het paleis aangebouwde, Igreja São Francisco geweest.
De kerk Igreja de São Francisco werd in de 14e eeuw gebouwd, tijdens het koningschap van D. Fernando. Hij kwam te liggen op de plek waar eerst een eenvoudige tempel had gestaan van de Franciscanen, die zich in 1223 in de stad Porto hadden gevestigd. De kerk wordt ook wel ‘de gouden kerk’ genoemd en is van binnen bedekt met 200 kilo bladgoud.

Hierna ben ik door de historische oude wijk Ribeira, met smalle straatjes waar nauwelijks zonneschijn komt naar de Cais de Ribeira gelopen, een lange kade aan de Douro met allemaal eettentjes. Ik ben toen via het onderste deel van de Ponte D. Luis I naar de overkant gelopen waar alle porthuizen zitten.
Ik ging gelijk naar Kopke, mijn favoriete porthuis, de oudste van Porto. Maar deze was nog gesloten.

Omdat het inmiddels ruim lunchtijd was een restaurantje opgezocht aan de kade, met uitzicht op de mooiste oever die je maar kunt indenken. Hier heb ik voor een redelijk bedrag een sushimenu gekozen. Twee Yakatori spiesjes vooraf en 15 sushi hapjes, verse ananas en koffie toe. Heeeeeeerlijk. Inmiddels was het 14 uur geworden en was de kopje winkel open, hier ga ik waarschijnlijk morgen een port-proeverij doen. De winkel is tot 19 uur open, maar port midden op de dag is slopend.

Daarna ben ik de kade aan de Gaia-a-Nova kant verder afgelopen en heb terug de kabelbaan naar Serra do Pilar genomen, een oud klooster op een rots naast de brug.
Hier nog de kloostertuin bezocht, de kerk is helaas alleen op zondag open. Maar vanaf het terras voor het klooster heb je ook weer zo’n schitterend uitzicht.

Omdat ik al enorm veel gezien heb in vrij korte tijd en ik morgen ook nog heb, een biertje op een terrasje gedronken.

Inmiddels contact gezocht met Philippe, hij zit in de problemen. Hij is van de weg gereden en heeft z’n enkel verzwikt en schaafwonden. Hij is nu onderweg met de bus en metro en heeft voor een week een hostel geboekt. Vanavond ga ik bij hem langs om te kijken hoe het met m is.

Na een week Philippe weer gezien, t viel gelukkig mee, geen blijvende schade. De automobilist was moedwillig op m ingereden en hij kon nog net wegspringen. Door de stress was hij vreselijk ontdaan en had een hostel geboekt ver buiten het centrum. Ik heb er voor gezorgd dat hij vanaf zaterdag een week in het hostel waar ik nu zit kan komen. Met een onderste bed zodat hij niet hoeft te klimmen.

Gezellig langzaam naar het centrum teruggelopen en daar in een klein tentje heerlijk gegeten. Chorizo assado, we moesten m zelf nog wel regelmatig keren, een Salada Sardinha de conserve à Portuguesa, salade met gefileerde sardientjes en Linguine con tinta de choco é camarão, zwarte spagetti met garnalen. Daarbij een flesje Vinho de Verde Branco en als dessert een Tarte de Limão, lemon pie met koffie. Een heel gezellige avond gehad en afgesproken om elkaar morgenavond opnieuw te treffen.

Ik mag dan wel klaar zijn met de tocht maar toch nog 15 km gelopen vandaag.

  • 07 Oktober 2021 - 10:47

    Tiny:

    Hoi Erik wat zie en beleef je veel. Wat is het daar mooi en je eet elke dag lekker geniet de laatste dagen van je reis en een goede terugvlucht. Je kunt er weer even tegen. Groeten Jan en Tiny. Tot maandag.

  • 07 Oktober 2021 - 14:12

    Lies Schilp:

    Ach arme Philippe, fijn dat jij een andere hostel voor hem hebt kunnen regelen, dat is nou vriendschap. Jij bent denk ik gewoon met wandelschoenen aan geboren, zoveel als jij weet te lopen. :) petje af hoor, geniet nog lekker van je laatste dag daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: