Dag 13: Bezichtiging van de stad Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 13: Bezichtiging van de stad Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 13: Bezichtiging van de stad Coimbra

Blijf op de hoogte en volg Erik

30 September 2021 | Portugal, Coimbra

Vandaag staat een dagje sightseeing in Coimbra op het programma.
Coimbra werd in 1139 door Alfonse I, de eerste koning van Portugal die het land veroverd had op de Spanjaarden en de Moren, benoemd tot hoofdstad, en bleef dit tot 1255. Daarna verhuisden de vorsten naar Lissabon, wat door zijn ligging aan de Taag groeide, met name tijdens de periodes van de ontdekkingsreizen naar India en de Filipijnen door Bartholomeo Diaz, Magellaan en Vasco da Gama en door Pedro Álvares Cabral die Brazilië ontdekte.

Coimbra is, na Lissabon en Porto de derde stad qua grootte. Het is een universiteitsstad.
De Universiteit van Coimbra werd opgericht in 1290 in Lissabon. In 1308 werd de universiteit verplaatst naar Coimbra, om na enkele verhuizingen vanaf 1537 definitief in de stad te blijven op last van koning João III. Het is één van de oudste universiteiten van Europa en de oudste van Portugal en er studeren nu zo’n 20.000 studenten aan diverse faculteiten. Het universiteitsterrein domineert de binnenstad.

Allereerst heb ik een ticket gekocht voor o.a. de universiteitsbibliotheek, deze is magnifiek maar er mogen maar beperkt mensen naar binnen dus je krijgt een tijd toegewezen. Ook om de kapel en de botanische tuin te betreden heb je een ticket nodig.

Het blijkt een goede investering, de S. Michael’s Chapel is klein maar ziet er prachtig uit, ook het orgel aan de zijwand.
De Biblioteca Joanina is het toppunt van schoonheid. Van de grond tot aan de dakgewelven gevuld met ongeveer 60.000 zeldzame boeken die nog steeds te raadplegen zijn.

Toen heb ik de Sé Velha (oude) en de Sé Nova (nieuwe kathedraal) de Coimbra bezocht. De nieuwe kathedraal werdt neergezet omdat de oude was gebouwd door de Jezuieten die in 1760 uit Portugal zijn verdreven. En in een kerk waar de Jezuïeten hadden gezeten wilde men geen kerkdiensten meer houden.

Vervolgens was het tijd voor een wandeling door de Jardim Botãnico. Deze enorme groene oase net naast het centrum van Coimbra biedt de rust die in het drukke centrum niet te vinden is.
Ik ben langzaam onder de bomen afgezakt naar de entree van Coimbra, het Largo da Portagem alwaar ik terecht kwam in de Burger King. Ja, ik hoor u denken: Was dat nou??? Maar om het Portugese eten te blijven waarderen moet je ook af en toe fast food nuttigen, om er dan weer snel achter te komen hoe lekker de Portugese keuken eigenlijk.

Daarna ben ik teruggegaan naar de andere oever waar ik gisteren de stad ben binnen gekomen Hier ligt de Mosteiro de Santa Clara-a-Nova waar Rainha Santa Isabel op het hoofdaltaar in een zilveren kist ligt begraven.
Zij was de gemalin van koning Dyonisius van Portugal, na zijn dood trok ze zich terug in dit klooster en richtte zich op de zorg voor armen en zieken en verleende ze onderdak aan pelgrims. Zij werd na had dood heilig verklaard en is één van de grondleggers van de Caminho Portuguese. Ik kreeg een privé rondleiding in de crypte onder de kerk.

Inmiddels ben ik terug in het hostel, even de benen laten rusten wan morgen vervolg ik mijn tocht weer. In een aanvulling later op de avond zal ik laten weten wat er vanavond op het menu staat. Het is géén Burger King meer, dat is zeker.

k had eigenlijk geen zin meer om weer 800 meter naar het centrum te lopen terwijl er hier genoeg simpele restaurantjes zijn, ik zit namelijk midden in het studentenkwartier. De terrastafeltjes zijn hier buiten allemaal gevuld maar binnen kun je nog rustig zitten. Vanavond staat er een bonen/groentesoepje op het menu en een Bife de Peru met patatjes salade en een schijf ananas. Als dessert een bakje cheesecake en een koffietje toe.
Boa noite.

• 30 September 2021 - 18:23

Rebecca Duindam:

Wat een avonturen maak jij Erik! Heerlijk om te lezen. Succes weer morgen. Toi toi toi!

• 30 September 2021 - 18:43

Chrissie :

Prachtig schat, deze geschiedenis les, jij maakt het erg aanschouwelijk. En een x Burger King kun jij wel hebben :) wel benieuwd wat e
    r vanavond weer op jouw menu staat. Hier gaat alles prima Laat je beentjes maar ff rusten voor je morgen weer aan de huppel gaat. luv joe

• 01 Oktober 2021 - 09:24

Lies Schilp:

Hoi Erk, prachtig allemaal daar, lijkt me heel indrukwekkend om dit te mogen aanschouwen. Heel veel succes met het vervolg van de tocht.

• 01 Oktober 2021 - 20:00

Madelon:

Hahaha 2 ijsjes

• 01 Oktober 2021 - 20:20

Tiny:

Hoi Erik wat zie jij veel en ontzetten mooie dingen wat zal je genieten succes. Ik heb veel respect voor je hoe je alles doet en ons mee laat genieten van al het mooie.
    Heel veel plezier.
    Groeten Jan en Tiny