Dag 15 Sernadelo - Águeda - Reisverslag uit Águeda, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 15 Sernadelo - Águeda - Reisverslag uit Águeda, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 15 Sernadelo - Águeda

Blijf op de hoogte en volg Erik

02 Oktober 2021 | Portugal, Águeda

Zo, toch nog eerder opgestaan dan ik van plan was. In zo’n volle slaapzaal gaan de eerste pelgrims, volgens mij die Italiaanse dames, al om 5.15 de deur uit, die zijn niet goed wijs. De grote groep Portugezen staan om 5.45 op en doen er bijna een uur over om hun spullen te pakken. Met veel kabaal worden matrassen teruggeplaatst, tassen in gepakt en moeten ze allemaal nog naar het enige toilet. De zoeklichten schieten door de slaapzaal heen, het lijkt wel een rampen oefening.

Dus toch maar om 7 uur vertrokken, dat is dus fout, het is donker, mistig en m’n bril beslaat en ik zie geen enkele pijl. Ik begin toch maar te lopen in de hoop dat er snel een teken komt. Na 10 minuten lopen ben ik t zat, niks te zien. Ik ga terug, raadpleeg nogmaals de kaart en kom tot de ontdekking dat aan de achterkant van de herberg de route de bossen in gaat. Nu het inmiddels licht is zie ik de pijlen en bordjes wel. Goede les voor morgen!

De route is redelijk eenvoudig, veel langs nog stille wegen, het is zaterdagmorgen, Portugal slaapt nog en … geen café of bar is open. Ik kom pas om 10 uur aan bij een barretje dat open is. Gelijk koffie en cola erin.

Daarna weer verder langs de asfaltwegen. Om 13 uur kom ik aan bij het eindpunt van vandaag, een mooie herberg met kleine kamers met drie of vier bedden. Een leuk terras en een aardige keuken. Ook zit er een grote Lidl op 100 meter van de herbergDat is handig voor vanavond.

Na de dagelijkse dingetjes teruggelopen naar het plaatsje Águeda. Het is een klein plaatsje maar de paar straten die ze hebben zijn leuk versierd met opgehangen gekleurde parasolletjes. Ik had reuze honger vanwege het gebrek aan ontbijt en heb gekozen voor een regionale specialiteit: Leitão de Águeda, geroosterd speenvarken. Met een heerlijk biertje erbij was de maag weer voldoende gevuld. Toch kon er ook nog een Italiaans ijsje bij.

Op de terugweg heb ik alvast boodschappen gedaan voor vanavond, want vanavond is het tijd voor Kluuf’s maaltijdsalade. Dit keer met kip en chorizo. Een flesje witte wijn uit de regio Lissabon erbij en wat druiven, mandarijnen en een appeltje toe. Maak ik met de banaan die ik nog had toch gewoon m’n eigen fruitsalade.
De limbo’s Huub en Jan zijn hier inmiddels ook binnen, ook zij halen wat te eten en nemen eieren en bacon mee zodat we omeletten kunnen maken. Het bleek een erg gezellige avond te worden met oa serieuze gesprekken over fysiotherapie, gezondheidsleer en bouwkunde. Huub blijkt een autoriteit te zijn op gezondheidsgebied en Jan houdt zich bezig met renovaties en verduurzaming.

En, wijs geworden, morgenochtend starten we om 7.30 met een echt ontbijt. De herberg voor morgen is al gereserveerd want t wordt nu toch iets drukker op de Camino.

  • 02 Oktober 2021 - 21:31

    Veronica Reyns:

    Ha, dus een ei, dat heeft vast lekker gesmaakt!
    mooie foto's Erik, groetjes

  • 03 Oktober 2021 - 10:32

    Lies Schilp:

    Wat leuk al die parasolletjes, lijkt wel feest :) kunnen we dat hier ook in de gangen op gaan hangen, lekker gezellig. Heel veel succes weer met het verloop van de tocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: