Dag 16: Águeda - Albergaria-A-Nova - Reisverslag uit Albergaria-a-Nova, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 16: Águeda - Albergaria-A-Nova - Reisverslag uit Albergaria-a-Nova, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 16: Águeda - Albergaria-A-Nova

Blijf op de hoogte en volg Erik

03 Oktober 2021 | Portugal, Albergaria-a-Nova

Vandaag samen met Huub en Jan genoten van een overheerlijk ontbijt-buffet. Croissantjes, plakjes tulband, muffins, broodje kaas met tomaat, kwark met vers fruit, jus d’orange en koffie. Sinds Lissabon eigenlijk niet meer zo ontbeten.

De etappe voerde voor de derde opeenvolgende dag vooral langs straatwegen. Af en toe een stukje door een bos, en op het eind drie kwartier door een eucalyptus bos.
Het had gisteren in de namiddag en avond flink geregend en overal lagen nog plassen, het was af en toe springen.

‘s Morgens nog eenuurtje met de Limburgers gelopen maar na de koffie-break om 10 uur ze definitief vaarwel gezegd. Zij slaan Porto over omdat het laatste stuk vooral door industriegebied gaat en zij Porto al kennen. Zij zetten hun tocht naar Santiago 10 km buiten Porto voort.

Inmiddels kennis gemaakt met de Spanjaard Carlos, die al 20 camino’s heeft gelopen, en met Otu, een Portugees die ‘s morgens heel vroeg vertrekt, om 12 uur stop en de rest van de dag met z’n vriendin aan de lijn hangt.
Ik slaap met Carlos vanavond op één kamer, wel in aparte bedden hoor. Gelukkig had ik al gereserveerd want het is hier weer helemaal vol.

Ook voor morgen avond en voor de laatste drie overnachtingen in Porto heb ik al een hostel weten te boeken, dat geeft zekerheid omdat ik vanaf hier nog twee etappes van meer dan 30 km moet, dan heb je iets meer tijd om binnen te komen.

Het is zo druk omdat veel Portugezen richting Fatima aan het gaan zijn, waar woensdag de 13e oktober weer zo’n Fatima verering is, de laatste van dit jaar. Wel grappig, want ze lopen allemaal in gele veiligheidshesjes en maatslaan zonder bagage, dat in auto’s die achter ze aanrijden wordt vervoerd.

Vanavond heb ik gegeten in Casa Sefatim Baptista, één van de twee restaurants die hier zijn, verder is er niets te doen of te zien in dit kleine dorpje.Af en toe wordt het licht in het restaurant verduisterd als er een vrachtwagen voorbij raast die de zon, die op de ingang schijnt blokkeert.

In de keuken staat een oud omaatje van een jaar of 80 de gerechten klaar te maken. Ik eet vanavond de Sopa Vegetais en de Bacalau Cozido, gekookte kabeljauw met batatas en salade. T wordt nu druk, er komt een groep van 15 man binnen, en de ober, ook al in tegen de 70 wordt lichtelijk panisch. Maar… hij slaagt er in om iedereen tevreden te houden. Als, ongevraagd, dessert krijg ik een schijf meloen en mijn eerste glaasje Port op deze reis. De maaltijd wordt afgesloten met een café.

Het was een zeer interessante avond, m’n Portugees / Spaans wordt steeds beter, ik weet wat ik moet bestellen en de mensen zijn allemaal blij, omdat Portugal vanavond, een uurtje geleden, wereldkampioen zaalvoetbal is geworden!

Morgen de één na laatste etappe, een flinke van 32 km vol klimmen en dalen. Gelukkig heb ik m’n hostel vanmiddag al gereserveerd. Net op tijd, Carlos is ongeveer een uur bezig geweest om een slaapplaats te vinden.
Voor nu zeg ik: boa noite.

  • 03 Oktober 2021 - 22:13

    Tiny En Jan :

    Je hebt weer heel veel mooie natuur gezien en heerlijk gegeten.
    Het eten wat jij eet is niets voor mij met al die vis en inktvis vind ik om kippenvel van te krijgen.
    Heel veel succes in de laatste kilometers wat gaat de tijd snel het is of je net begonnen bent.

  • 03 Oktober 2021 - 23:03

    Rebecca Duindam:

    Ik krijg honger van het heerlijke ontbijt dat je vanochtend hebt gegeten. Mmm lekker hoor Erik, een goed ontbijt doet wonderen. Wat een prachtige foto van het eucalyptus bos! Succes met de laatste kilometers Erik!

  • 03 Oktober 2021 - 23:31

    Chrissie :

    Nog 2 dagen doorstappen en dan ven je al in Porto!! Klasse liefie, volgens mij loop jij nog net zo snel als je eerste Camino.
    Petje af, oh die heb ik niet op. Geniet er nog van deze laatste dagen, het is gebeurd, daarna moet je weer vol aan de bak, hier niet hoor, alles is redelijk op orde hier. Dikke kus van mij.

  • 04 Oktober 2021 - 08:57

    Lies Schilp:

    He topper, het eind van je doel komt steeds dichter bij :) en wat heb je weer een hoop gezien en meegemaakt. Prachtig die eucalyptus bomen, en wat zal dat lekker geroken hebben. Heel veel succes nog de laatste dagen. Wij hier in huis kijken weer uit naar je komst, en je heerlijke bruine kop :) :) . Zet hem op Erik, appeltje eitje voor jou toch ???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: