Dag 4: Lissabon - Alverca de Ribatejo - Reisverslag uit Alverca, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 4: Lissabon - Alverca de Ribatejo - Reisverslag uit Alverca, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 4: Lissabon - Alverca de Ribatejo

Blijf op de hoogte en volg Erik

21 September 2021 | Portugal, Alverca

Voordat ik begin met het reisverslag van vandaag, dat niet zo heel interessant is, even een terugblik op Lissabon.
Lissabon is een prachtige stad, vooral voor jongeren. Door de heuvelachtige ligging is het best wel vermoeiend on te lopen. Maar daar hebben ze naast de trammetjes en de roltrappen hier iets op gevonden: de elektrische step. Niet zo’n lullig dingetje die wij nu ook in Nederland kennen, nee, een robuuste step waar je zelfs met z’n tweeën op kunt. Deze step gaat best wel hard, ik denk zo’n 25 km per uur en heeft een enorm bereik. Hij is overal te huur, zelfs op de hoek van de straat kun je, met ik denk je pas, zo’n ding pakken.
Dan is Lissabon schoon. De metro, de bussen en de trams zijn veilig. Lissabon is redelijk goedkoop, een menu is incl. drank zo ongeveer 25 euro.
En Lissabon is helaas nog volledig in de greep van de Covid. Overal, soms zelfs buiten, moet je een mondkapje op en staan voorschriften. ‘T is echt weer even wennen als je net van je masker bevrijd bent.
Dan over naar het verslag van vandaag, zoals ik al zei, niet wereldschokkend. Na het ontbijt, op de laatste minuten van m’n Lisboa card met de metro naar het Parque das Nacões gereden. Daar om 8:45 gestart met de Caminho Portuguese. Via de oevers van de Taag richting noorden gegaan. Bij Sacavem het binnenland in gegaan, velden vol dorre mais, stro en bamboe. Af en toe een gebied met vuilstort, ingestorte huizen en industrieterreintjes waar je ‘s avonds beter niet kunt komen. Om 11 uur de eerste korte pauze genomen. De herberg in Alpirate was dus dicht, dus door. Ik was bang, gezien het schamele pijltje bij de kathedraal dat het zoeken zo worden naar richtingaanwijzers maar niets was minder waar, de route is enorm goed aangegeven. Daar kunnen ze in Spanje wat van leren.
Na Alpirate doorgelopen via een natuurgebiedje waar ik de tweede pauze heb genomen. De eigenaar van het barretje vertelde me dat ik vandaag de derde pelgrim was, echt druk is het dus niet. Heb de hele dag alleen gelopen. Daarna naar Alverca de Ribatejo. Hier volgens plan het goedkoopste hostel opgezocht, € 17,50 voor een eenpersoonskamer. Tegenover het hostel zat een café-restaurant. Na de was van mijzelf en van de kleding naar de bar gegaan. € 1,20 voor een flesje bier, daar wordt ik nou blij van. Het restaurant ging om 19:00 uur pas open. Ik was er een kwartiertje later, was één van de eersten en 20 minuten later waren alle 150 plaatsen bezet. Op een dinsdag! Oké, het dagmenu koste incl. een halve liter wijn € 10,00. Daar kun je niet voor koken. Ik heb vanavond gekozen voor de Bife de Casa, een flan en de wijn, ook al omdat de kelners geen woord Engels spraken.
T was wel tempo werk want drie kwartier later stond ik weer buiten.
Omdat ik al had gezien dat de café’s hier pas om 8 uur open gaan en ik al eerder wil vertrekken, zo slim geweest om m’n ontbijtje voor morgen alvast bij de supermarkt te halen. Twee croissants, een donut, flesje sinaasappelsap en een watertje voor nog geen 2 euro. Vanavond dus redelijk vroeg te bed, morgen om 7 start de volgende etappe. Vandaag gelopen: 32 km. Trusten en tot morgen.

  • 21 September 2021 - 23:00

    Ronald :

    Je gaat weer lekker Erik!

  • 22 September 2021 - 01:46

    Chrissie :

    In die paar dagen heb je al heel wat gelopen en gezien. Succes morgen en geniet van jouw tocht, je hebt hem zo verdiend.

  • 22 September 2021 - 12:24

    Stan Verstraten:

    Hey Erik… in de verslagen veel uitleg over het heerlijke eten ;)
    Zorg je er wel voor dat je niet te dik wordt? Meer wandelen en minder op terrasjes :)
    Groetjes, Stan120

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: