Dag 7: Santarém - Golegã - Reisverslag uit Golegã, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 7: Santarém - Golegã - Reisverslag uit Golegã, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 7: Santarém - Golegã

Blijf op de hoogte en volg Erik

24 September 2021 | Portugal, Golegã

Laat ik, voordat ik m’n etappe van vandaag beschrijf, eerst even iedereen bedanken die tot nu toe gereageerd heeft. Vaak leest ik de reacties pas in de loop van de dag en kan ik niet op alles een reactie geven. Dan mis ik bordjes! Maar Dieb, we doen zeker na terugkomst een biertje!
Tot nu toe heb ik vanaf Lissabon het gecombineerde pad van de Caminho de Fatima en de Caminho Portuguese Central gevolgd. Alles was duidelijk aangegeven, je kon gewoon niet fout lopen. Maar na Santarém gaan Fatima en Jacobo elk een andere kant op, blijkbaar hebben ze genoeg van elkaar!
Gevolg is, omdat de Portugezen blijkbaar gek zijn van Fatima, dat mijn Camino route plotseling veel minder duidelijk wordt aangegeven. Ik moest warempel vanmorgen een half uur zoeken om uit te vinden hoe ik verder moest.
Mijn reisgenoten Jasper en Philippe willen ook graag naar Fatima, ik doe geen consessies en blijf trouw aan Jacob. Dus ben ik weer alleen.
Onderweg één keer een bordje gemist en het gevolg was 3,5 km extra en langs een asfaltweg. Geluk was dat het vandaag redelijk bewolkt was zodat de warmte in de ochtend meeviel. Maar na 25 km was de batterij wel redelijk leeg. In Azinhage een lange pauze genomen en een grote tosti en twee cola’tjes weggewerkt. Toen moest ik nog 8 km langs een kaarsrechte verkeersweg waar ze zeker 80 km per uur reden. Bij elke tegemoetkomende auto moest ik een stukje over de berm lopen, niet echt relaxed. Gelukkig ging alles goed, auto’s hielden vaak wel rekening met me door me met een wijde boog te passeren. Om 16:00 uur in het hostel in Golegã aangekomen. Golegã schijnt de paarden hoofdstad van Portugal te zijn, er is een polo arena en er zijn in november een hele maand paardenfeesten. Er zijn zelfs verkeersborden met koetsjes er op. In het hostel zitten ook twee vrouwelijke pelgrims uit Italië maar die maken hun eigen maaltijd.
Ik ga naar het restaurant 11 euro voor een compleet menu. Ze zullen wel geen paardenbiefstuk hebben.
Vanavond echt heeeeeerlijk gegeten in één van de twee plaatselijke restaurants, Pateo de Gallega. Iedereen eet hier ‘s middags warm dan zit het afgeladen vol, nu heb ik een restaurant waar 70 man in kunnen voor mij alleen. De eigenaar kan gelukkig goed Engels, is erg aardig en heeft mij de echte Portugese keuken laten proeven. Vooraf Sopa da Peixe, vissoep, gewoon een terrine vol. Als hoofdgerecht Pikolitos Assados na Brasa: pikante gegrillde kippenvleugeltjes met een mix van rijst en groenten en een behoorlijke salade. Het was zoveel, ik kreeg het niet op en diegenen die mij goed kennen weten dat ik niet snel iets laat staan. Als dessert kwam de goede man met een heel blad vol heerlijke toetjes waar ik de Doce de Almendras, een toetje van eieren, amandelen en suiker van heb uitgekozen. Het smaakt net als de vulling van de kerststol. Goed voor het glazuur op m’n tandjes. Om één en ander weg te spoelen een half litertje rode Portugese huiswijn en ijskoud water. Een echte café toe. En dit hele geintje kost dus 11 euro, bij ons zou je dat alleen al voor de wijn kwijt zijn. Mensen, wat kan je hier goed(koop) eten. Volgens mij worden de stukjes steeds langer maar ik ben alleen hè, dan heb je alle tijd. Boa Noche.

  • 24 September 2021 - 22:06

    Janette:

    Heerlijk hoor Kluuf kan niet lang genoeg zijn mooie verhalen en het moet echt veel geweest zijn het eten als zelfs jij het niet op kan

  • 24 September 2021 - 22:30

    Chrissie :

    Heb jij iets laten staan?????? Nou dat ben ik totaal niet van je gewend. Het wordt wel een culinaire wandeltocht :)) Maar man wat kun jij lopen, geweldig. Doe voorzichtig en blijf genieten. Luv joe

  • 24 September 2021 - 22:39

    Lies Schilp:

    Hihihihi je groeit nog eens dicht daar in dat land :) Maar de prijs is echt toppie daar hoef je hier niet voor uit eten te gaan dan kom je dik te kort. Heel veel succes op je verdere tocht.

  • 24 September 2021 - 23:29

    Ron:

    Hoi Kluuf, bewonderenswaardig hoe je dit weer doet.
    Ja, jij en iets laten staan, dat geloven we haast niet. Maar als je alle gevulde borden zo ziet, kunnen we het ons voorstellen.
    Succes verder de komende dagen.
    Gr. Ron & Emmelien

  • 25 September 2021 - 14:41

    Tiny :

    Wat ben je goed bezig. Lekker eten en drinken net iets voor jou. Hihi
    Hoop dat je weer op een veiliger route komt. We willen je heelhuids bij ons in Bennebroek komt.
    Succes en we genieten van je mooie foto’s en beschrijvingen superrrrrrr.
    Groeten Tiny en Jan.

  • 26 September 2021 - 16:27

    Joke Boomgaard:

    Hoi Erik, leuk om jou op je tocht te volgen. Ik loop hier nu al te vertellen dat ik volgend jaar de Portugese Camino wil gaan doen. Goed eten want dat heb je nodig tijdens de lange wandelingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: