Dag 9: bezoek aan Mosteiro da Batalha en Fátima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 9: bezoek aan Mosteiro da Batalha en Fátima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 9: bezoek aan Mosteiro da Batalha en Fátima

Blijf op de hoogte en volg Erik

26 September 2021 | Portugal, Fátima

Vanmorgen om 7.30 vertrok de bus naar Fátima. Na een rit van exact een uur kwamen we aan op het busstation. Het is de enige bus op zondag en hij gaat maar tot Fátima. Vanaf daar een taxi genomen naar Batalha waar één van de bekendste monumenten van Portugal staat, het Mosteiro da Batalha, dat van 1386 tot ergens in 1517 werd gebouwd. Deze bijna 150 jaar bouwen heeft wel resultaat opgeleverd. Het is nu één van de zeven wonderen van Portugal. Ik was er precies om 9 uur toen het klooster openging. Een rondwandeling door dit fantastisch complex in alle rust. Voordeeltje: de kassa deed t niet dus ik kon gratis naar binnen. Maar goed ook want het taxiritje van 20 minuten koste 20 euro, een flinke hap uit m’n pelgrimsbudget. De ene ruimte was nog indrukwekkender dan de andere. Ook liggen hier vele Portugese koningen begraven. Er was zelfs een zaal met twee ere-wachten bij het monument voor de onbekende soldaat. Als je door zo’n indrukwekkend klooster loopt voel je je zo klein! Na een uur had ik alles gezien en besloot gezien de kosten en de tijd te voet terug te gaan naar Fátima, een wandeltocht van 15 km. Eerst weer langs doorgaande wegen maar na 5 km gingen we een natuurgebied in met steile klimmen en mooie grindpaden. Ik had gelukkig genoeg water en fruit bij me.
Terug in Fátima eerst een mis in de moderne Basilica of the Holy Trinity bezocht, een kerk waar 8600 mensen tegelijk de dienst kunnen bijwonen. Daarna over het enorme plein naar de Sanctuary of Fátima gelopen. Hoewel deze pas in 1956 voltooid was lijkt hij veel ouder.
De kerk is een eerbetoon aan de verschijning van Fatima. In het voorjaar van 1916 verscheen maar liefs zes keer (volgens de overlevering) een engel aan drie herdertjes: Lucia, haar neefje Francisco en zijn zusje Jacinta. Zei droeg hun op om een kerk te bouwen op een in de buurt liggende heuvel. Elke keer op de 13e van de maand, en steeds gebeurde er onverklaarbare ‘wonderen’. Ook deed zij een aantal voorspellingen waar er één van luide dat een in het wit geklede bisschop wordt neergeschoten terwijl hij met het kruis tussen talloze gedode martelaren loopt. Toen in 1981 Paus Johannes Paulus II werd neergeschoten werd Fátima plotseling wereldnieuws en werden de inmiddels aan de Spaanse griep overleden herderskindjes Francisco en Jacinta heiligverklaard. Lucia werd non en overleed pas in 2005. Uit de hele wereld komen inmiddels pelgrims naar Fátima om haar te aanbidden, sommige doen de laatste tientallen meters een boetedoening op hun knieën. Er is een speciale kapel om haar te aanbidden en als je een kaarsje wil aansteken kom je in een rij van tweehonderd meter lang.
Ik ben zelf niet zo gelovig maar wat hier gebeurd kun je een beetje vergelijken met het Sint Pietersplein in Rome. Ik had ook nog de energie om de plekken te bezoeken waar ze aan de kindertjes verschenen zou zijn. Hier is een twee km lange kruisgang die gelovigen al biddend en zingend afleggen.
Na deze indrukwekkende en inspannende dag op een terrasje, onder het genot van een grote bier en een schaaltje olijven een groot deel van dit verslag zitten schrijven. De bus terug gaat om 18.30. Ook deze is weer de enige terug. Vanavond is Philippe in Tomar aangekomen, hij wacht op mij in het hostel waar ik al zat zodat we samen een hapje kunnen gaan eten. Wat dat is zal ik later aanvullen in het verslag.
Toevoeging: vanavond Philippe opgepikt in het hostel en samen met Alberto en Raiza, die het hostel bestieren, een hapje gaan eten in Restaurante Peña. Ik had vanavond Sopa van gele paprika en rijst, biefstuk met Gorgonzolasaus en een kleine salade. Omdat het eten nogal op zich liet wachten was al het bier en de wijn gratis. Dat is leuk, dat doen ze bij ons nou nooit!

• 26 September 2021 - 19:08

Ada En Henk Van Houten:

Erik wat een leuke verhalen. We genieten ervan.
    Wandel met plezier morgen weer verder.

• 26 September 2021 - 19:30

Janette:

Geweldig ik print nu alle reisverslagen uit voor Corrie Zwiep ze vind het geweldig om te lezen denk dat onderhand heel HTB je volgt

• 26 September 2021 - 20:17

Willem Jan & Veronica:

Mooi om te lezen dat deze pelgrim op zijn tocht zoekt!

• 26 September 2021 - 20:33

Tiny :

Wat weer een belevenis het heeft wel iets speciaals zo’n tocht. Heb heel veel respect voor je doe het je niet na. Heel veel succes en mooi weer.

• 26 September 2021 - 20:52

Rebecca Duindam:

Indrukwekkend om te lezen Erik! Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt en voor ons meteen een geschiedenislesje

• 26 September 2021 - 21:03

Olof Kluver:

Ha broer ,alweer ruim een week op pad! Geweldig om je belevenissen te volgen.
    Je foto’s geven een prachtige indruk van alle bezienswaardigheden,al het lekkers wat je wel nodig hebt met de vele km in de benen!
    Dus die keuze aan toetjes hoeft geen probleem te zijn, je verbrand het toch wel weer!
    Je ziet er goed uit Pelgrim ,met je volle baard. Ha ha
    Geniet van de komende etappes!
    Je zult nu nog wel aan een heerlijk wijntje zitten,dus slaap lekker straks.
    Groetjes Olof

• 27 September 2021 - 07:17

Chrissie :

Man man man, wat heb jij toch een energie en wat maak jij jouw reis zo dichtbij voor ons. Ik ben blij dat jij zo geniet, dat heb je zo verdiend! Hier gaat alles prima, afdeling Spaarndam gaat lekker midweekje weg en Iris en Mau zijn weer thuis. Ga jij lekker door met jouw trip en heerlijke verhalen want er hebben veel mensen plezier aan. Doe voorzichtig en ik.hou van jou ♡.

• 27 September 2021 - 14:14

Lies Schilp:

Jij komt straks helemaal bekeerd terug :) :) lijkt me een hele indrukwekkende ervaring. Heel veel succes met de rest van je tocht, geniet ervan.