Dag 10: Tomar - Alvaiázere - Reisverslag uit Alvaiázere, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu Dag 10: Tomar - Alvaiázere - Reisverslag uit Alvaiázere, Portugal van Erik Kluver - WaarBenJij.nu

Dag 10: Tomar - Alvaiázere

Blijf op de hoogte en volg Erik

27 September 2021 | Portugal, Alvaiázere

Na de toch wel zeer inspannende dag gisteren waarbij ik pas om 23.00 in het mandje lag, als een roosje geslapen en om 6.30 opgestaan omdat mijn twee kamergenoten aardig wat lawaai maakten bij het inpakken. Ik zelf doe dat altijd de avond van te voren zodat ik ‘s morgens als ik nog slaperig ben niets vergeet.
Afijn, na het ontbijt om 7.15 vertrokken voor een wandeling die als ‘zwaar’ te boek staat: 32 km met klimmen en dalen van 60 meter hoogte naar 320 meter hoogte. En daarbij weinig plekken om iets te drinken en/ of eten.
Na twee uur wandelen over grillige bos- en rotspaadjes de eerste stop gemaakt voor een koffie en een colaatje (suiker houdt de motor draaiende)
Toen een uurtje langs rustige straatwegen om vervolgens bij Ponte de Ceras aan te komen waar ik kan kiezen tussen twee routes: een makkelijke geleidelijk aan omhoog gaande route of een steile klim over rotspaden om vervolgens vrij vlak verder te lopen. Natuurlijk ging ik voor de steile klim, deze was namelijk korter!
Daarna langs een eindeloze rechte, maar stille tweebaansweg naar het laatste gedeelte gelopen, een slingerroute tussen alle boerendorpjes. Om 15.00 uur kwam ik in herberg Pinheiro’s aan. De herbergier, Carlos, stond me al op te wachten want zowel Peter, de Engelsman als Raiza, de hospita van gisterenavond hadden mijn komst al aangekondigd. In mijn pelgrimspaspoort zette hij twee speciale stempels, zoiets heb ik nog niet eerder gezien, ééntje is een lakzegel. Ik heb vanavond een kamertje voor mij alleen.
Het diner in het enige restaurant Al Brasa is een ervaring apart. Voor het eerst in m’n leven mag ik niet kiezen maar wordt me gewoon iets voorgezet. Gelukkig lust ik alles. Eerst groentesoep, daarna filet lapjes met gefrituurde aardappelplakjes, salade, wijn en water erbij en espresso toe. De ober is stokoud, spreekt geen buitenlandse taal, zelfs geen Spaans en heeft haast om iedereen binnen no-time weer uit z’n zaak te hebben, terwijl er genoeg plek vrij is. Waarschijnlijk wil de man vroeg slapen. De prijs van het diner is dan wel weer dragelijk, 13 euro.
In het restaurant zitten ook andere pelgrims, zoals Anna en Jozef uit Oostenrijk, maar aanschuiven is uit den boze omdat de ober de tafeltjes ivm Covid niet aan elkaar wil zetten, dus hebben we een beetje moeten schreeuwen naar elkaar om met elkaar te praten.
Vanavond in ieder geval om 21 uur op de kamer. Nog wat lezen en dan heerlijk de oogjes toe. Welterusten en tot morgen.

  • 27 September 2021 - 22:39

    Joke Boomgaard:

    Hoi Erik,
    Mijn wandeling zit erop maar ik geniet van je blog van jouw wandeling. Blijf lekker genieten en eten. Nog bedankt voor je tip om waar in Santiago te eten, we hebben zitten smullen voor €11 p.p. Ik blijf je volgen en hou je tips tegoed. Geniet ervan.

  • 27 September 2021 - 22:40

    Rebecca, Nick En Sef :

    Succes weer voor morgen en we wensen je een fijne nacht toe zonder gestoord te worden. Slaap lekker!

  • 28 September 2021 - 08:34

    Robin:

    Lekker bezig Kluuf! Ik kijk uit naar jouw gebundelde werk in de boekhandel en/of bol.com #idee

  • 28 September 2021 - 09:03

    Lies Schilp:

    Leuk hoor die twee stempels in je paspoort, en zelfs met een lintje :) en dat zonder aanvraag bij de koning :) die pakken ze je niet meer af.
    Succes met het verloop van je verdere tocht, op naar het volgende lintje.

  • 28 September 2021 - 11:50

    Jan:

    Keep on trucking Kluuf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 52724

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 07 Oktober 2023

Camino Portugués - deel 2

18 September 2021 - 08 Oktober 2021

Camino Portugués - deel 1

14 September 2019 - 05 Oktober 2019

Camino del Norte - deel 2

15 September 2017 - 02 Oktober 2017

Camino del Norte - deel 1

30 April 2014 - 22 Mei 2014

Drie weken door de USA

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Pelgrimsreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: